Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

Na afloop van de eerste Mental Fitness 4U bijeenkomst van afgelopen vrijdag kreeg ik een scherpe vraag: "Misschien lullig om te zeggen, maar dit weet ik allemaal al. Hoe zorg ik ervoor dat ik over een tijdje niet wéér bij je aanklop omdat het me niet lukt dit nieuwe gedrag vol te houden?"

Goede vraag. En niet in zomaar in één zin of alinea te beantwoorden. Het is net als weten dat je beter niet dat pak koekjes of die zak chips naar binnen kunt werken omdat je (nog steeds) wilt afvallen. Of negeert dat je al maanden je abonnementsgeld van de sportschool door de wc spoelt omdat je na een maand geen zin meer had in al dat gedoe. Hetzelfde geldt voor alle aspecten van mentale fitheid. Weten, doen en volhouden zijn verschillende dingen.

Er zijn vier dingen belangrijk:

1. Algemene kennis over het onderwerp.

2. Zelfkennis.

3. Actieplan bij zelfsaboterend gedrag.

4. DOEN: voer het actieplan uit.

1. Algemene kennis over het onderwerp
Kennis is macht. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie verzameld over het onderwerp dat jou belemmert om je beter te voelen of om je doel te bereiken. Er zijn genoeg manieren om die kennis te verzamelen. Boeken, internet, cursussen, trainingen, gesprekken met kennissen, collega's, familie en vrienden... Hoe meer invalshoeken hoe beter. Neem als voorbeeld gezond eten. Hoeveel theorieën zijn er niet te vinden over gezond eten? De ene theorie zegt dit, de andere dat. Beperk jezelf niet door bij één theorie te blijven hangen. Uiteindelijk kan het zo zijn dat deze benadering niet voor jou werkt.

2. Zelfkennis
In het verlengde van punt 1: leer jezelf goed kennen. Als je niet weet hoe je lichaam werkt en reageert, als vaag blijft hoe je denkt en hoe je je gedraagt, als je continu in je eigen valkuilen stapt omdat je ze niet ziet, dan is het verdomd moeilijk om, juist op het moment dat het niet goed met je gaat, de vinger op de zere plek te leggen en daar actie op te nemen. Ben je bijvoorbeeld geneigd tot somberheid of verslaving? Wees je daarvan bewust, accepteer die neiging en doe er wat mee.

3. Actieplan bij zelfsaboterend gedrag
Dit is waar het vaak mis gaat. Er is geen actieplan. Ofwel, de kennis om te doen uit punt 2 ontbreekt. Maak dus een duidelijk actieplan! Een plan wat je erbij kan pakken of wat je in je hoofd hebt om jezelf bij de kraag te pakken als je in een van je eigen valkuilen bent gestapt. Ben je somber, blijf je op de meest belachelijke verzoeken 'ja' zeggen of draai je cirkels in je negatieve gedachten, dan is het simpel om jezelf af te straffen en passief achterover te leunen. Kies voor een ander patroon. Pak je ehbo-kit die je van tevoren al klaar hebt staan. En die ziet er anders uit dan de ehbo-kit van je buurman, vriend(in) of partner.

Hoe dan? Er zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen:

1. Wat heb je nodig?
2. Wat helpt jou om je goed te voelen?
3. En welke dingen kan jij doen om je eigen vicieuze cirkel te doorbreken of om verleidingen te weerstaan?

Schrijf deze dingen op. Maak ze zichtbaar. Print ze uit en hou deze kennis dichtbij de hand. Op het moment dat het fout gaat (of dreigt fout te gaan) is je denken zo opstandig dat je bovenstaande informatie 'vergeet'.

4. DOEN: voer het actieplan uit
Geen smoesjes. Niet twijfelen. Niet nog een keer overwegen. Gewoon doen. Voel je je beter als je er met iemand over praat? Pak de telefoon en ga niet invullen dat al je vrienden het te druk hebben of niet op jou zitten te wachten. Weet je dat een frisse neus helpt? Ga dan de deur uit. Pak niet nog een extra deken voor op de bank, want 'je bent zo moe...' Dan ga je maar een blokje om van een kwartier. Blijf je staren naar de kast met lekkers of smacht je naar een sigaret? Maak een lekker kopje thee, ga opruimen of pak een tijdschrift. Doe alles wat jou helpt om het zelfsaboterende gedrag te voorkomen!

Een goede fysieke en mentale conditie komt niet zomaar aanwaaien. Doelen op dit gebied zijn niet zomaar bereikt. Als dat zo zou zijn, dan zou niemand stress hebben of te dik zijn. Iedereen zou veerkrachtig, zelfverzekerd en sterk zijn. En niemand zou onder de indruk zijn van negatieve of zelfsaboterende gedachten.

The secret of life is to fall seven times and to get up eight times. - Paulo Coelho, uit de Alchemist

(En weten hoe je dat moet doen ;))
 

Marjon • 06-10-2011, 11:15
Prima uitleg, hier kan een ieder wat mee! Actieplan is voor mij erg belangrijk. Vraagje: kunnen we as vrijdag ook, nadat we hebben verteld waarom we deelnemen, het uiteindelijke doel van de persoon vragen? groetjes van Marjon
Louise Hildebrand • 06-10-2011, 13:15
Natuurlijk! Dat is een hele belangrijke vraag die zeker aan bod komt. Tot morgen!

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.