'Ik twijfel aan het nut van coaching'

28 Jun 2010
2

Deze opmerking kreeg ik laatst te horen en zorgde voor een interessant gesprek. Want, hoe zinvol is coaching eigenlijk?

Het succes van coaching is van een aantal factoren afhankelijk. Allerbelangrijkste factor is motivatie. Kies je zelf voor een coachingstraject of krijg je een traject opgelegd? Bijvoorbeeld omdat je je werkwijze of mentaliteit binnen het bedrijf moet veranderen. Moet je veranderen terwijl je daar zelf niet voor kiest, dan is de kans op succes relatief klein.

Daarnaast spelen verwachtingen van de gecoachte een grote rol. Denk je dat al je problemen en vraagstukken geruisloos verdwijnen zodra je in de stoel van de coach zit, dan garandeer ik je teleurstellingen. Een coach is geen fee die met een toverstaf al je ellende wegtovert. Als dat zo zou zijn, dan zou iedereen een coach inhuren. Een coach is er om je te begeleiden en te ondersteunen in je eigen proces. Jij bent en blijft de dirigent van je eigen leven. Hierbij zul je tijd en energie in jezelf moeten investeren om je doel te bereiken. Veranderen kost tijd en die tijd moet je jezelf geven.

Ander punt is het doel van de gecoachte. Duidelijk omschreven doelen zoals 10 kilo afvallen, erachter komen welke baan het meest geschikt voor je is, of elke dag 30 minuten bewegen zijn zeer gerichte doelen die een coach prima kan begeleiden. Juist wanneer de gecoachte problemen ervaart bij het behalen van de doelen. Voor minder duidelijk omschreven doelen zoals het oplossen van intimiteitsproblemen of het overwinnen van verschillende angsten is dat lastiger. Hier spelen verwachtingen ook een rol. Problemen zoals de laatstgenoemde zijn geen onderwerpen die binnen een paar sessies volledig zijn opgelost. Tenzij je alleen meer inzicht wil in je eigen gedragspatronen en daarmee zelf verder aan de slag gaat.

Kort samengevat: werkt coaching? Ja en nee afhankelijk van verschillende factoren die ik slechts kort heb aangestipt. (Hierbij laat ik de kwaliteit van de coach voor het gemak even buiten beschouwing. In mijn ogen is dat een vanzelfsprekende factor voor een succesvol coachingstraject.) Andere visies zijn welkom.


Xiwel  •  29-06-2010, 13:10

Zoals je schrijft zijn er erg veel soorten en opties. Ik wil me even beperken tot het zogenaamde 'inwerken' als iemand nieuw in een bedrijf komt. Ik heb gemerkt dat veel bedrijven hier geen geld aan uit willen geven, waardoor er dure fouten ontstaan en nieuwelingen niet volledig uit de verf komen en zelfs afhaken.

Ik heb er vaak tijd voor ingeruimd voor simpele vragen als hoe vul ik verantwoord de urenverantwooring in, maar ook verwees ik naar mensen die vergelijkbare werkzaamheden in het verleden hadden verricht. Aan de andere kant begreep ik dat foutenmaken ook bij het leerproces hoort. En dat mensen steeds voor alles behoedt je ze juist erg zwak en afhankelijk maakt.

Dus hielp ik in het begin veel en later minder. Als mensen tekort vroegen, dan nam ik zelf actie om hen dingen wijs te maken. Als mensen teveel vroegen, dan gaf ik minder vaak thuis.

Letwel het hoorde niet bij mijn functie, maar bij mijn collega's was er evenmin tijd voor ingeruimd. Zelf had ik er wel profijt van als een nieuwe collega goed functioneerd.

Louise Hildebrand  •  30-06-2010, 09:41

Als mensen denken dat ze uitgeleerd zijn en op de meest efficiënte manier hun taken uitvoeren, dan is coaching helemaal lastig. Zo kom ik weleens groepslesinstructeurs tegen die vinden dat ze prima lesgeven en geen reden hebben om zich bij te scholen. Dat is een gemiste kans. Juist als je denkt dat je er bent kun je nog een hoop leren.

Reageer op dit artikel