Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Bewustwording • Mental Fitness 4U • 

'Is het een soort yoga?' 'Wat voor oefeningen doe je dan?' 'Kan ik die oefeningen wel op mijn leeftijd?' Naar aanleiding van de vragen die ik krijg over de training Mental Fitness 4U en de sterke link die wordt gelegd met de sportschool (omdat ik daar vooral promotie maak) blijkt dat ik duidelijker moet communiceren over de inhoud van de training.

En zo blijkt maar weer hoe ik zo in mijn eigen beleving kan opgaan dat andere mensen niks van me snappen ;-). Dus vandaag werp ik meer licht op de Mental Fitness 4U training die ik vanaf 6 maart voor de tweede keer op de Sportlagune geef.

Wat is Mental Fitness of mentale fitheid?

Tot nu toe heb ik geen officiële definitie gevonden. Dus heb ik er zelf een geformuleerd als uitgangspunt voor de training:

Mentale fitheid is fitheid van de psyche of geest. Zij zegt iets over de mate waarin je gelukkig bent, positief in het leven staat en om kan gaan met tegenslag.

Kun je mentale fitheid trainen? En, wat is de link met jouw training?

Volgens het Trimbos-instituut zijn er 7 wetenschappelijk onderzochte aspecten die bijdragen aan een zinvol, productief en gelukkig leven. Dit zijn:

1. Richting geven aan je leven.

2. Optimistisch denken.

3. Je veerkracht versterken.

4. Grip op je leven.

5. Bewust leven en genieten.

6. Investeren in positieve relaties.

7. Gezond leven.

In de training ga ik uitgebreider op deze aspecten in. Zowel theoretisch als praktisch. Hierbij ligt grote nadruk op punten 1, 2 en 5. Op deze manier geef ik deelnemers handvatten om te werken aan hun eigen geluk. Na de training weet jij beter wat jij wil (werk en priv�), denk je positiever en leef je bewuster.

Klinkt zweverig. Is je training net zo zweverig als yoga, pilates en Bodybalance?

Yoga, pilates en Bodybalance zijn verre van zweverig. Naast aandacht voor lichamelijke oefeningen - het versterken en/of gezond houden van het lichaam - leggen deze disciplines ook nadruk op bewustwording. Mental Fitness 4U gaat juist om deze bewustwording met als uitgangspunt de 7 wetenschappelijk onderzochte aspecten die bijdragen tot geluk. En daar is niks zweverigs aan.

Wat voor soort oefeningen doe je?

In de training doen we gespreksoefeningen, ontspanningsoefeningen en bewustzijnsoefeningen. Je gaat nadenken over jezelf. Wat zijn je kwaliteiten? Waar liggen je valkuilen? Doe je dingen die jou voldoening geven? Of doe je vooral dingen voor je gezin, vrienden of collega's? Welke denkfouten maak je? En hoe kun je die denkfouten ombuigen naar positievere gedachtes? We doen dus geen spierversterkende oefeningen.

Is de training aan leeftijd gebonden?

Nee, absoluut niet. Niemand is te oud om te leren, je moet alleen wel bereid zijn om eerlijk naar jezelf te kijken. Je leert jezelf beter kennen en krijgt meer inzicht in je eigen overtuigingen, denkpatronen en gedrag. De oudste deelnemer tot nu toe is 68.

Dus als ik de training volg ben ik mentaal fit en gelukkig?

Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Net als je lichamelijke conditie moet je je mentale conditie blijven trainen. Neem als voorbeeld negatieve gedachten. Als je jaar in jaar uit gewend bent om negatief te denken, dan kun je niet verwachten dat je na de training alleen maar positief denkt. Ik geef je handvatten, daarna zul je zelf moeten blijven oefenen!

Meer weten over Mental Fitness 4U? Klik hier.
 

Louise Hildebrand • 21-02-2011, 12:37
Nog een paar vragen: 'Is het een soort kringgesprek?'

Nee. Het is geen kringgesprek of therapiegroep. De training is gericht op bewustwording, maar je vertelt alleen wat je zelf wilt vertellen. Nadenken staat voorop, maar vooral nadenken over jezelf!

'Drie uur per ochtend? Wow, dat is lang!'

Als er 12 deelnemers zijn is drie uur niet lang. Dan hebben we drie uur echt nodig. De deelnemers uit de eerste groep vonden de ochtend voorbij vliegen. Als de groep kleiner is dan 12 man, dan kan het zijn dat we eerder klaar zijn.

'Vergelijkbare trainingen zijn veel duurder. Waarom is jouw training veel goedkoper? Is de training dan wel goed en de tijdsinvestering waard?'

Omdat ik geen dure ruimte hoef te huren, geen personeel heb en geen andere hoge kosten heb, kan ik de kosten (vooralsnog) laag houden. Ik zou zeggen, profiteer van deze mogelijkheid zolang deze geldt.


Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.