Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Communicatie • Marketing • Persoonlijk • 

Ik heb er al eerder over geschreven: verkoopmedewerkers die me telefonisch wat proberen aan te smeren. Aansmeren. Het woord alleen al geeft aan hoe ik deze mensen zie. En dat beeld wordt er helaas niet beter op.

Zo kreeg ik deze week een pr-man aan de lijn die ik ronduit brutaal vond. "Volgende week vrijdag ben ik toevallig de buurt. En omdat ik denk dat ons bedrijf veel voor uw organisatie kan betekenen wil ik graag een persoonlijke afspraak inplannen. Wat dacht u van volgende week vrijdag om 13.00 uur?"

De toon was gezet en mijn deur klapte direct dicht. Waar haalt deze verkoper het lef vandaan om mijn agenda te bepalen? Toen ik hem verzocht om de informatie op de mail te zetten probeerde hij nogmaals de afspraak van 13.00 uur door mijn strot te duwen.

"Ik begrijp dat ik de informatie op de mail kan zetten. Maar ik spreek liever persoonlijk af om u te vertellen wat de voordelen zijn van onze producten."

"Nogmaals. Ik heb een drukke agenda en kan niet zomaar afspraken inplannen voor iets waar ik de voordelen zo een-twee-drie niet van inzie."

"Maar, uw organisatie heeft een unieke werkwijze waar onze producten speciaal op afgestemd moeten worden. Die informatie kan ik niet in een standaardmail zetten."

"En toch wil ik u verzoeken dat te doen. Voor de laatste keer: ik heb volgende week vrijdag geen tijd."

Zucht. Is het mogelijk dat mijn beeld van telefonische verkoopmedewerkers ooit nog bijgeschaafd wordt?

 

Frank Perquin • 26-02-2009, 12:23
Ooo wat herkenbaar. En wat dom! Los van het feit dat het gewoonweg brutaal is, valt op dat de verkoper volslagen vergeet aandacht te besteden aan het aankoopproces. Een afspraak maken in deze drukke tijden is lastig en je moet dus wel een hele goede reden hebben. Hij zou de moeite kunnen nemen om te laten blijken dat hij weet met wie hij spreekt (even de website checken) en dan heel duidelijk te zijn in wélk voordeel hij te bieden heeft. Een beetje inlevingsvermogen kan geen kwaad en voorkomt een heleboel ellende. Ik vraag me wel eens af hoe dat gaat als je besluit om zaken te doen met een dergelijk bedrijf. Zouden ze dan ook zoveel inlevingsvermogen hebben? Gelukkig kom ik ook steeds meer verstandige verkopers tegen die eerst even wat (goede) vragen stellen en respect hebben voor mijn agenda en tijd.
Louise Hildebrand • 02-03-2009, 20:39
Telefonische verkoop lijkt mij verschrikkelijk moeilijk (volgens mij bak ik er niks van). Maar, misschien is het makkelijker als je écht gelooft in je product? De volgende vraag is ook interessant: kun je als commerciële verkoper oprecht geïnteresseerd zijn in een ander (bedrijf)? Gaat het uiteindelijk toch niet om de centen?
Xiwel • 03-03-2009, 17:36
Ooit een leverancier van besturingsaparatuur meegemaakt die me een paar keer per dag belde of wij voor zijn merk gekozen hadden. In plaats daarvan had hij beter zijn prijs kunnen laten zakken, want dat gejengel werkte bij mij zwaar averechts. We hebben dus voor een ander merk gekozen.
Witlof • 03-03-2009, 20:54
Elke telefonische brakpraat kap ik af, ik vind het armoedig gebedel. Vaak is het ook zodanig slecht dat het amateurisme door de lijn heen mee ademt. De combinatie van de relatief lage kosten van deze verkoopmethode en het soort product zal wel, net als bij mailings, die paar procenten succesvol binnen halen.

De juiste prijs is wat men er net aan voor wil betalen en het draait uiteindelijke allemaal om gunnen.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.