Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Training • 

Vandaag heb ik weer eens gemerkt dat iedereen door zijn of haar eigen gekleurde bril waarneemt. Aanleiding was een gesprek met persoon X die meer wilde weten over de training 'bewust communiceren'.

Enthousiast vertelde ik over deze training die ik voor een detacheringsbureau aan het ontwikkelen ben, een training gericht op bewustwording van algemene communicatieprocessen. Door de deelnemers bewust te maken van communicatieprocessen kunnen ze (sneller) miscommunicatie signaleren. Om vervolgens op deze miscommunicatie in te spelen door bijvoorbeeld feedback te vragen of op een andere manier te reageren dan ze gewend zijn.

In deze training ligt de nadruk op verbale en non-verbale communicatie en niet op schriftelijke communicatie. Achteraf besefte ik namelijk dat persoon X mogelijk geïnteresseerd is in een training waarin de deelnemers leren om stoffige teksten toegankelijker te schrijven. Een training bewust schriftelijk communiceren dus!

Door het gesprek met X realiseerde ik me dat ik op mijn nieuwe website alle mogelijkheden op trainingsgebied goed moet uitleggen. Ik werk vanuit de vraag van de klant, maar dan moet wél duidelijk worden wat voor soort trainingen ik allemaal kan ontwikkelen. In dit geval is 'bewust communiceren' echt een bewustwordingstraining op gebied van verbale en non-verbale communicatie en geen training om bijvoorbeeld gerichte schriftelijke vaardigheden te ontwikkelen of aan te scherpen. Bijna overbodig om hier te melden: een dergelijke training kan ik natuurlijk wel aanbieden :).

Ten slotte vernam ik tijdens dit telefoongesprek een interessant vraagstuk. Kan een organisatie stoffige teksten (met behulp van een training) zelf herschrijven, of is het beter om hiervoor een externe organisatie in te schakelen? Persoonlijk denk ik dat stoffige of langdradige teksten het beste door een externe organisatie kunnen worden herschreven, juist omdat personen uit de organisatie zelf zeer bekend zijn met het materiaal en wellicht meer moeite hebben om dingen eruit te filteren (wat vaak wel nodig is bij langdradige teksten). Aan de andere kant, als de organisatie van plan is om meerdere interne stukken op een wat hippere manier naar buiten te brengen, of als de 'tone of voice' van alle schriftelijke communicatie een 'boost' nodig heeft, dan is een training 'bewust schriftelijk communiceren' voor medewerkers mogelijk wel interessant...

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.