Technologische ontwikkelingen kunnen je imago als (kleine) ondernemer flink versterken. Toch zie ik, vooral bij freelancers, zzp'ers en kleine organisaties dingen die écht niet meer kunnen:
1. Een mobiel uit het dinosaurustijdperk. Ook wel koelkast genoemd en vergeleken met de mobieltjes van de laatste jaren loodzwaar. Direct de deur uit doen, die mobiele telefoons kunnen écht niet meer. Schaf dan gelijk een abonnement aan. Het staat zo knullig als je, tijdens een gesprek met een klant, je beltegoed moet opwaarderen;
2. Een Hotmail-adres voor zakelijke doeleinden. Een dergelijk e-mailadres is alleen aanbevolen als je in de seksindustrie werkt;
3. Geen website. Ja, ze bestaan nog steeds. Ondernemers zonder website. Wil je als ondernemer liever niet serieus worden genomen, dan moet je een website vooral achterwege laten. En ten slotte;
4. Een niet-professionele, huis-tuin- en keukenwebsite. Oké, dit is al beter dan überhaupt geen website maar zeg nou zelf: je wilt toch ook overkomen als een unieke A-klasse ondernemer en niet als een derderangs 'ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet'-ondernemer? Een duidelijke navigatie, een bij jouw onderneming passende vormgeving en foutloze teksten zijn dan een must.