Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Coaching • 

Gisteren mocht ik voor de tweede keer een groep meiden introduceren in de wereld van de journalistiek. Net zoals de vorige keer kregen de meiden opdracht om een e-zine te maken over de conferentie Herontwerp 3 havo/vwo. Met één groot verschil: dit waren vwo-leerlingen en geen havo-leerlingen. Dat het er zo anders aan toe zou gaan had ik nooit verwacht.

De zakken drop, pakken koek en chocola bleven achterwege en een stel keurige, rustige meiden begonnen serieus aan de opdracht. Allereerst overlegden ze wie welke rol op zich zou nemen (journalist, fotograaf, vormgever of redacteur). Daarna verdeelde de docente de verschillende opdrachten en konden de meiden aan de slag.

En wat gingen deze meiden anders te werk. Zonder mobieltjes, getetter en gelach, maar volop vragen, onzekerheden en competitiedrang ('Die e-zine van de havo stelt niks voor, die van ons wordt ècht beter!'). Voordat er daadwerkelijk een geschikt stukje tekst lag waren we een hele tijd verder en op een gegeven moment begon ik 'm echt te knijpen. Juist omdat deze meiden heel zorgvuldig te werk gingen en alles wat geïnterviewden vertelden uitwerkten, kwam de deadline in het gedrang.

Daar kwam bij dat ik veel minder vaak de kans kreeg om bij te sturen of in te grijpen. Alsof de leerlingen eerst een totaalproduct wilden laten zien en niet tijdens het proces (ongevraagd) gestoord wilden worden. En dat ging denk ik ten kostte van de kwaliteit. Hoewel er uiteindelijk wel een e-zine lag, waren de stukjes tekst minder goed op elkaar afgestemd dan de vorige e-zine.

Meest opvallende aan deze groep meiden was het feit dat ze op meerdere 'levels' samenwerkten. Als de journalisten nog niet klaar waren met de uitwerking van een interview, dan ondersteunden andere leerlingen door alvast vragen voor te bereiden voor een volgend interview. En dat uit zichzelf en zonder verwijt of geklaag. Tja, daar kunnen veel volwassenen nog flink een puntje aan zuigen...

 

Reiziger • 02-02-2008, 09:25
Ik mis het stukje over de coach. Op welk moment legde ze nou de zweep over de galeislaven? :-))
Xiwel • 03-02-2008, 13:55
Ben wel benieuwd hoe je de opdracht beoordeeld of laat beoordelen. Zelf zou ik denken dat je gaat kijken hoe de doelgroep, de lezers van de e-zine erop reageren. Pakt het e-zine ze zodat ze veel stukken er uit lezen, of haken ze na 3 regels af? Laat het een indruk achter, gaat de doelgroep er iets mee doen? Of irrteerd het de doelgroep, denk aan betweterigheid of herhaling van oud nieuws. Als ik je logjes erover lees, dan zou het me niet verwonderen als de eerste groep hoger scoort door een toegankelijker en samenhangender product.

Ik heb 2 soorten leerkrachten gehad. De ene wilde dat je begreep hoe het allemaal werkte en de ander ging het om het eindresultaat. Wat mij betreft hebben ze beide gelijk. In het leven wordt je afgerekend op het eindresultaat, maar is het voor jezelf beter als snapt hoe het werkt.
Louise Hildebrand • 04-02-2008, 10:31
@Reiziger: de docente had de zweep in de hand, ik had mazzel dat ik vooral een informerende, adviserende en ondersteunende rol had.:-)

@Xiwel: via dit soort opdrachten, de zogenaamde praktische profiel(oriëntatie)opdrachten maken leerlingen kennis met verschillende beroepen, in dit geval dus het beroep van journalist. Bedoeling is dat ze daardoor concreter met hun toekomst bezig zijn en doordachter een van de vier huidige profielen kiezen (en niet meteen bepaalde richtingen en daardoor beroepen 'afschrijven'). Je hebt gelijk dat het in het leven ook (of beter gezegd juíst) om het eindresultaat gaat, maar in dit geval denk ik dat het vooral gaat om het proces, dat leerlingen ervaren hoe het is om 'journalist' te zijn. Wat doet een journalist nou eigenlijk? Hoe gaat hij te werk als hij opdracht krijgt om een e-zine te schrijven over een conferentie? Hoe verloopt het denkproces erachter? Waar moet hij allemaal op letten? En, hoe voelt het om met een deadline te werken? Een voorbeeld: een van de meiden merkte ter plekke dat je als journalist flexibel moet zijn. Zij had een hele lijst met vragen voorbereid, maar de geïnterviewde antwoordde zodanig onverwacht dat ze niet puntsgewijs haar vragenlijst kon aflopen. Ze redde zich er prima uit, maar achteraf vertelde ze dat ze dat best lastig vond. Juist dit soort ervaringen (en niet zozeer het eindresultaat) zorgen er (denk ik) voor dat leerlingen een betere kijk krijgen op bepaalde beroepen.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.