Op de sportschool kom ik veel ondernemers tegen. Zo sprak ik laatst een vrouwelijke ondernemer die in de grafische industrie werkt. Ik kan dan niet nalaten om haar enkele vragen te stellen over het zelfstandig ondernemerschap. Nou ja, enkele...
Volgens deze dame begrepen sommige klanten niet waarom ze zoveel tijd nodig had om bepaalde dingen uit te voeren. Totdat ze een van deze klanten uitnodigde om naast haar plaats te nemen. Pas toen besefte deze klant dat vormgeven ècht een vak is.
Hetzelfde geldt voor tekstschrijvers. In ons vak gaat het niet zozeer om kwantiteit (ofwel de hoeveelheid tekst), maar om kwaliteit. Zo bevat een commerciële tekst meestal minder woorden dan een uitgeschreven interview. Toch kunnen de kosten een stuk hoger liggen. Dat komt omdat je als tekstschrijver je commerciële knop op de juiste frequentie moet afstemmen. Ben je niet alleen duidelijk, maar ben je commercieel genoeg? Schiet je niet door in je commercialiteit? Heb je de juiste toon te pakken? Ben je niet te oubollig of juist te hip?
Kortom, een tekst van één A4 kan een uur, maar ook een hele dag in beslag nemen. Inmiddels kan ik vrij goed inschatten hoe lang ik bezig ben met een bepaalde tekst. Dat was twee jaar terug wel anders. Toen was het zoeken en op goed geluk hopen dat ik niet uren langer bezig bent dan gepland. Inmiddels dek ik mezelf hiervoor in. Bij moeilijk in te schatten opdrachten (bijv. teksten voor een nieuwe website) meld ik dat de offerte in overleg kan worden aangepast wanneer blijkt dat de opdracht beduidend meer of minder uren in beslag neemt dan aanvankelijk is gepland. Dat geeft rust, minder stress en vooral duidelijkheid.