Vandaag had ik mijn allereerste èchte werkdag als interim communicatiemedewerker bij Woonwaard. Gisteren tijdens de introductiedag werd ik al overspoeld met nieuwe informatie, maar vandaag werd ik gelijk voor de leeuwen gegooid.
Waar moet ik beginnen? Dat was mijn grootste dilemma. Werk genoeg, maar juist dà t maakt zo'n eerste werkdag best lastig. Een 06-nummer van mijn directe collega was mijn waardevolste bezit. Want, wat doe je als de Alkmaarse Courant een vraag stelt waar je geen raad mee weet? Hoe ga je te werk als RTV Noord-Holland belt voor een officiële reactie van de wooncorporatie? En, wat als je met spoed een mail moet sturen naar alle medewerkers, maar je mailprogramma accepteert je niet als officiële gebruiker?
Dus hield ik me aan mijn eigen regels:
Eén ding is voor mij zeker: werken op een afdeling communicatie is heel anders dan werken als tekstschrijver. Als tekstschrijver heb je veel meer overzicht op je werkzaamheden. Als communicatiemedewerker kun je tussendoor klussen krijgen die voorrang hebben. Vragen van de pers, vragen van een klant, uitzoek- of nakijkwerk voor een medewerker... Kortom, het werk van een gemiddelde communicatiemedewerker lijkt veelzijdiger dan het werk van een gemiddelde tekstschrijver. Andere meningen hoor ik natuurlijk graag.
veelzijdiger? Misschien. Alhoewel de ene tekst de andere niet is, het ene interview een heel ander onderwerp heeft dan het andere. Doelgroep, tekstsoort, tekstdoel, medium......elke keer weer anders. Dat is toch ook veelzijdigheid?
Daarnaast...tekstschrijven is en blijft toch een specialisme, en tekstschrijvers vechten ook voor die erkenning. Het is niet iets wat een administratief medewerker 'erbij' kan doen. Zelfs communicatiemedewerkers zijn niet automatisch goede tekstschrijvers. Behalve jij, natuurlijk! ;-)
Maar op zich heb jij natuurlijk ook zeker gelijk. Wat jij nu doet, is veelzijdiger dan wanneer je alleen teksten schrijft. Ik vind alleen dat tekstschrijven op zich al veelzijdig is.