Er zijn weleens dagen dat alles mis schijnt te gaan. Zo ook afgelopen vrijdag. De straat waar ik moest zijn was nergens te bekennen, ik had geen chipkaart om het parkeergeld te betalen, mijn visitekaartjes waren miraculeus verdwenen en mijn pen weigerde om ook maar één letter op papier te zetten.
'Ach, het is vrijdag', grapte de klant terwijl hij me zijn pen overhandigde. Maar, ik voelde me uitermate klungelig. Doe even normaal, denderde het in mijn hoofd. Focus. Let go, let go. Kijk de man in de ogen en luister naar wat hij zegt. Gelukkig werken dit soort strenge, zelfberispende woorden prima.
Dat moet ook wel gezien de opdracht die ik van deze klant heb gekregen: een pakkende, allesomvattende slogan bedenken voor zijn bedrijf. Wat een uitdaging! Naarmate het gesprek vorderde kreeg ik steeds meer zin om concreet met de opdracht aan de slag te gaan. Daarnaast werd mijn suggestie om zijn website tekstueel krachtiger te maken ter harte genomen. Wat zijn dit soort klanten fijn! Ze nemen je serieus, vertrouwen je oordeel en staan open voor suggesties.
Niet dat deze opdracht me zomaar is komen aanwaaien. Al eerder schreef en herschreef ik teksten voor een ander project waar de opdrachtgevers, waaronder deze klant, ontzettend tevreden over waren. Dit bevestigt mijn idee dat je als zelfstandige vooral je huidige klanten moet koesteren. Dit is zeker geen schokkend nieuws maar elke keer weer verbaas ik me hoeveel prettiger het is om een opdracht uit te voeren voor een bestaande klant.
Het voelt rustiger en minder onzeker. Ik kan opdrachten makkelijker afronden en kan daarnaast sneller inspelen op 'last minute aanvragen'. En is juist dát niet iets waar veel opdrachtgevers naar op zoek zijn: iemand die snel (in dit geval tekst-)producten kan leveren?