Ik spreek veel zzp'ers en kleine zelfstandigen en hoor dan de meest bizarre verhalen over klanten. Conclusie: ook klanten zijn niet altijd even makkelijk in de omgang. Ook vandaag een lijstje. Dit keer over de meest irritante klanten.
Ook wel de egocentrische klanten. Denken dat de hele wereld om hen draait. Zijn ervan overtuigd dat je smachtend wacht op dat verlossende telefoontje waarin je weer aan het werk wordt gezet. Veronderstellen dat je geen andere afspraken en/of klanten hebt.
De zeikerds
Zeuren om alles. Je offerte, je werk, de afspraken, de gang van zaken, je bereikbaarheid, de samenwerking. Ondanks hun gezeur komen ze trouw bij je terug.
De cheapo's
Ook wel krenten genoemd. Schrikken zich rot als ze je offerte zien. Vinden elke cent die ze uitgeven te veel en houden graag hun hand op de knip. Vinden geld belangrijker dan een goede relatie. Voor een paar luttele centen vertrekken ze direct naar de concurrent.
De haaien
Willen je graag 'opeten' of inlijven in hun eigen business. Verwachten dat je veel tijd in ze investeert en dat alle diensten die je levert gratis zijn. Houden van mooie praatjes maar verkopen uiteindelijk gebakken lucht.
De claimers
Bellen je op de meest bizarre en ongemakkelijke momenten. Denken dat je geen privéleven hebt. Klampen zich volledig aan je vast en geven je het gevoel dat je wel moet handelen op hun smeekbede.
Op nummer 1 van de meest irritante klant is waarschijnlijk de niet-betalende klant. Of zou er een klant zijn die nóg irritanter is dan dat?