Ik hield het niet voor mogelijk, maar sportscholen hebben baat bij een verkoopteam. Een team dat argeloze 'walk-ins' verleidt om een abonnement aan te schaffen, oud-leden belt voor nieuwe aanbiedingen en op straat mensen uitnodigt om een dagje te komen sporten.
Toch werkt het wel zo. Is er geen goed verkoopteam, dan worden er relatief weinig tot geen mensen lid. En ook dit soort verkoop is een vak apart. Als instructeur kijk ik vanaf de zijlijn hoe mijn collega's te werk gaan. Een fascinerend en vooral snel proces omdat je als verkoper, zo heb ik me laten vertellen, weinig tijd hebt om mensen over de streep te trekken.
Natuurlijk gaat het niet alleen om het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten (althans, niet in mijn ogen ;-). Uitdaging is om deze klanten te houden. Als groepsinstructeur vervul je daar ook een rol in. Op de eerste plaats door het geven van goede lessen, maar ook door je te binden met klanten. Dat is niet alleen leuk voor de klant, maar ook voor mezelf. Hoe meer klanten ik ken en naar m'n lessen komen, hoe leuker het voor mij is om een groepsles te geven!
Als ik het zo benader is een salesteam op een sportschool zo gek nog niet. Dit team attendeert potentiële klanten op een goed product waarnaar deze klanten (wel of niet) besluiten om te profiteren van dit product. Toch blijft het beeld van een gladde verkoper in m'n achterhoofd hangen. Zal ik dan nooit van dit beeld verlost worden?
Ik herken je verhaal. Zelf ben ik een ZZP-er, sinds begin 2005 en ben ik sinds vorig jaar ook groepsles instructeur (Zumba). Hier is sprake van een uit de hand gelopen hobby...Maar terug naar je onderwerp; ik moet er voor waken om niet de verkooppraatjes te beoordelen. Ik, als groepsinstructeur heb me te schikken in een door hogerhand bepaald en uitgestippeld beleid. Maar ik, als ZZP-er, o.a.: coach, trainer en interimmer, heb een zeer uitgelezen mening als het op verkooppraatjes aankomt. Het geven van verkooptrainingen is namelijk een onderdeel van mijn dienstenaanbod. Ik heb het beeld van een gladde verkoper al langere tijd niet meer. Een sportschool is tegenwoordig een volwassen commercieel bedrijf die hard en strak gerund moet worden. Maar dan met ruimte voor een persoonlijke kwinkslag, want sporten moet fun zijn en fun blijven!