Zojuist had ik een gesprek met een zelfstandig ondernemer die graag een nieuwe folder wil maken. Een uitklapbare folder waarin op drie pagina's kort maar krachtig duidelijk wordt wat haar aanbod is.
Eerst wilde ze namelijk geen foto's van haarzelf in de folder verwerken, maar ik gaf haar het advies om dat wel te doen. Juist omdat ze geen tastbaar product verkoopt maar een dienst. Een dienst in de vorm van personal training, medische fitness en groepsfitness. En das een dienst waarin zij als persoon, inclusief gezicht (of ze dat nou wil of niet) centraal staat.
Bij het maken van bijvoorbeeld een folder is het verstandig om daar rekening mee te houden. Bovendien heb je foto's en foto's. Ik adviseerde haar om contact op te nemen met een professionele fotograaf om gepaste foto's te maken. En ja, het is goedkoop en handig als een vriend of vriendin een paar leuke kiekjes neemt, maar wil je als zelfstandig ondernemer serieus worden genomen, dan is het beter om de foto's door een professional te laten maken.
Overigens geldt het bovenstaande ook voor het schrijven van teksten. Vaak genoeg stuit ik op websites die inhoudelijk gezien niet sterk zijn. Natuurlijk is een flitsende Flash-site op het eerste oog indrukwekkend, maar als de site barst van de grammaticale fouten of ontoegankelijke teksten, dan verlies je daar klanten mee.
Boodschap van dit bericht: sta er als zelfstandig ondernemer geregeld bij stil of het marketingmateriaal (nog steeds) voldoet aan jouw wensen. Wees er ook van bewust dat iedereen met andere ogen naar jouw marketingmateriaal kijkt. Of dit nou een folder is, een website of bijvoorbeeld een (digitale) nieuwsbrief, zorg er in ieder geval voor dat alles tot in de puntjes verzorgd is. En, vraag geregeld feedback. Zo voorkom je dat je als ondernemer jaren met verouderd of slecht marketingmateriaal rondloopt.