Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

"Wanneer weet je of je een burn-out hebt?" Deze vraag werd me laatst tijdens een van mijn Mental Fitness trainingen gesteld. Goede vraag. Want waar liggen de grenzen tussen een stressvolle periode, overspannen zijn en een burn-out?

Ongezonde stress
Welk label je ook op jouw situatie plakt of wilt plakken, op het moment dat je jezelf afvraagt: heb ik een burn-out, dan ervaar je waarschijnlijk al veel stress. Te langdurig te veel stress is voor geen enkel mens goed. Dus is het belangrijk dat je eerlijk naar je eigen leven en bezigheden durft te kijken.

Vaak is dat erg lastig. Juist omdat je je gestresst voelt en onrustig. Misschien slaap je slecht, word je wakker met een knoop in je maag en zie je op tegen de dag. Ben je eenmaal op gang, dan gaat het wel. Ook al is dat op de automatische piloot of met een hoop koffie. Als een pitpull bijt je je vast in je werk en ga je door zolang je kunt. Problemen probeer je zo goed mogelijk op te lossen. Met of zonder steun van collega's of andere mensen om je heen. Goede adviezen van familie en vrienden (die meestal sneller merken dat je veel stress hebt), wuif je weg. Want die snappen jouw situatie toch niet. Of je vindt eigenlijk dat het allemaal wel mee valt.


burn-out

Bang...
Je voelt je enorm verantwoordelijk voor je werk. Daarnaast heb je altijd werk liggen dat gedaan moet worden. Je gunt jezelf misschien moeilijk pauzes, want die tijd gebruik je liever om productief te zijn. Je voelt je onrustig en denkt voortdurend aan de toekomst. Want, wat als... Je bent bang om deadlines niet te halen of om afkeuring te krijgen van je baas of collega's.

Werk je in de zorg of het onderwijs, dan wil je cliënten of kinderen alle aandacht geven die je kunt. Misschien ben je als ondernemer bang om opdrachtgevers te verliezen. Werk je in loondienst, dan ben je angstig om op straat te komen.

Ondanks deze reële angsten blijft het belangrijk om stress aan te pakken. Want hoe meer stress je ervaart, hoe groter de kans is dat je overspannen raakt. Je staat dan te lang onder spanning en je kunt nauwelijks tot rust komen. Duurt deze periode te lang, dan kun je een burn-out oplopen. Op dat moment ben je fysiek en/of mentaal opgebrand. Uit bed stappen, een telefoontje plegen, boodschappen doen... In zo'n situatie is bijna alles je te veel.

Een paar tips om een burn-out te voorkomen:

- Neem WEL pauze. Mensen die gevoelig zijn voor een burn-out hebben vaak de neiging om pauzes over te slaan. In jouw beleving bespaar je tijd. (Want in die pauze kun je nog zoveel doen en dingen afmaken...) Pauzes zijn er om op te laden en om afstand te nemen van je werk. De kans is groot dat je juist na een pauze tijd bespaart, omdat je door het opladen productiever bent.

- Werk geen avonden en weekenden door. Af en toe een avond of weekend doorwerken is niet erg, maar een mens heeft ook tijd nodig om nieuwe energie op te doen. Zo kun je stress op je werk beter aan.

- Goed is goed genoeg. Misschien kan jouw werk in jouw beleving altijd beter en mooier. Als je merkt dat je deze neiging hebt, probeer dan eerder tevreden te zijn, hoe moeilijk dat ook is. Waarschijnlijk is het product, de opdracht of je dienst alsnog van een hele hoge kwaliteit.

- Neem je omgeving serieus. Als iemand zijn of haar zorgen uit, ga dan na of diegene mischien gelijk heeft. Dat is niet altijd even leuk en zeer confronterend, maar je omgeving heeft meestal sneller dan jij door dat je veel stress ervaart. Bijvoorbeeld omdat je kortaf reageert, meer klaagt, contact uit de weg gaat, telkens moe bent of in herhaling valt wat stressverhalen betreft over je werk. Omdat je focus op je werk ligt merk je dit soort dingen minder snel op. Door opmerkingen uit je omgeving in overweging te nemen, kun je eerder actie ondernemen zodat je een burn-out voorkomt.

Goed met stress omgaan en veerkrachtig zijn hoort bij een goede mentale gezondheid. Wil jij in maximaal 6 sessies alle kennis en tools om stress voortaan de baas te zijn? Of heb jij handvatten nodig om vanuit een overspannen situatie beter grip te krijgen op je leven? En dat heel doelgericht en praktisch? Zonder diep te graven in je verleden? Volg dan het trainings- en coachingstraject training Mental Fitness 4U. Tijdens een eerste sessie gaan we samen onderzoeken of dit traject geschikt is voor jou. Stuur me gerust een e-mail voor meer informatie.

 

stefan • 19-07-2013, 13:55
Ik heb goede ervaring met een dvd over burnout. Hiermee vindt je oefeningen en uren aan tips om zelf van je burnout af te komen. zie www.burnoutdvd.nl
Louise Hildebrand • 22-07-2013, 10:01
Beste Stefan, dank je wel voor je tip. Tips zijn altijd welkom!

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.