Zojuist las ik een interessant artikel over personal branding. In het Nederlands vrij vertaald: het merk ik. Nu vind ik dat soort artikelen altijd erg interessant om te lezen. Niet zozeer omdat ik zo ontzettend dol ben op mezelf, maar meer omdat ik het noodzakelijk vind voor mijn eigen marketingstrategie.
Tik bijvoorbeeld eens de woorden tekstschrijver, coach of trainer in, dan word je overspoeld met honderden hits van personen, bureaus of organisaties die dezelfde diensten aanbieden als ik. Om een goede boterham te kunnen verdienen moet ik natuurlijk wél klanten naar me toe trekken, dus moet ik mezelf afvragen wat mij in dit grote aanbod onderscheidt. Waarom zou een opdrachtgever juist voor mij moeten kiezen?
Ik bied geen unieke diensten aan, ben niet de enige ondernemer die haar (of zijn ) ervaringen online publiceert en ben zeker niet de scherpste wat prijzen betreft. Wat dan wel? Het enige wat ik nu kan bedenken is mijn persoonlijkheid en, zeker niet onbelangrijk: het feit dat ik van meerdere markten thuis ben. Het merk ik? Ik omschrijf het als volgt:
tekstschrijvende psycholoog die coacht en trainingen geeft.
Ten slotte een interessante quote speciaal voor andere webloggende ondernemers:
'People want to do business with people they know. If you are a familiar and consistent presence and brand online, people will have the sense that they know you and be more receptive to doing business with you.'