Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Zojuist las ik een interessant artikel over personal branding. In het Nederlands vrij vertaald: het merk ik. Nu vind ik dat soort artikelen altijd erg interessant om te lezen. Niet zozeer omdat ik zo ontzettend dol ben op mezelf, maar meer omdat ik het noodzakelijk vind voor mijn eigen marketingstrategie.

Tik bijvoorbeeld eens de woorden tekstschrijver, coach of trainer in, dan word je overspoeld met honderden hits van personen, bureaus of organisaties die dezelfde diensten aanbieden als ik. Om een goede boterham te kunnen verdienen moet ik natuurlijk wél klanten naar me toe trekken, dus moet ik mezelf afvragen wat mij in dit grote aanbod onderscheidt. Waarom zou een opdrachtgever juist voor mij moeten kiezen?

Ik bied geen unieke diensten aan, ben niet de enige ondernemer die haar (of zijn ) ervaringen online publiceert en ben zeker niet de scherpste wat prijzen betreft. Wat dan wel? Het enige wat ik nu kan bedenken is mijn persoonlijkheid en, zeker niet onbelangrijk: het feit dat ik van meerdere markten thuis ben. Het merk ik? Ik omschrijf het als volgt:

tekstschrijvende psycholoog die coacht en trainingen geeft.

Ten slotte een interessante quote speciaal voor andere webloggende ondernemers:

'People want to do business with people they know. If you are a familiar and consistent presence and brand online, people will have the sense that they know you and be more receptive to doing business with you.'

 

witlof • 14-07-2007, 00:20
Bakkers en slagers zijn er zat. De prijs/kwaliteit moet kloppen en nog wat P's (erg newtime is tegenwoordig, People, Planet, Profit), meedenken en doen wat je belooft maar het komt vooral op gunnen aan... dus flirten zal je moeten, lokken en netwerken, vriendjes en vriendinnetjes kweken. Oja ik ben vooral een introverte autistische autodidact dus daar heb je geen klote aan maar wie weet draai ik nog eens door, de tijd zal het leren we schrijven :zwaai:
Louise Hildebrand • 16-07-2007, 08:54
Dank voor je reactie en ik ben het met je eens. Prijs/kwaliteit, meedenken, doen wat je belooft en gunnen zijn belangrijke redenen waarom iemand een opdracht bij je neerlegt. Daarnaast denk ik (als aanvulling op gunnen) dat 'de klik' belangrijk is. Vindt de opdrachtgever het prettig om contact met je te hebben? Is er (zo nu en dan) ruimte voor humor? Communiceer je op hetzelfde niveau of verloopt het contact wat stroef? En, niet geheel onbelangrijk, vindt de opdrachtgever je aardig en oprecht? Deze laatste dingen komen wellicht niet bij een eerste opdracht ter sprake, maar (waarschijnlijk) wel als je voor langere tijd met elkaar samenwerkt.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.