Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
26| 04| 13
Rubriek: Gedachten • Mental Fitness 4U • 
Gisteren kreeg ik de vraag: "Hoe laat je los? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet in kringetjes blijf malen, de vreselijke dingen uit het verleden blijf herhalen en me rot voel als ik terugdenk aan alles wat er is gebeurd?"

Goede vraag. En hierbij maakt het niet uit wat er is gebeurd. Er is blijkbaar iets verschrikkelijks gebeurd dat jou blijft achtervolgen en stalken. De grote 'waarom' vraag blijft door je hoofd spoken. Waarom ik? Waarom is dit mij overkomen? Waarom niet een ander? En ook de 'had ik maar...' komt jou graag een trap nageven met achteraf gepraat. Want als je dit of dat had gedaan of gezegd, dan was het waarschijnlijk anders gelopen...

Goedbedoelde maar irritante adviezen
Daarnaast heeft iedereen wel een mening over je situatie en geeft je graag adviezen. "Kop op, ga gewoon verder met je leven, denk positief, wat gebeurd is, is gebeurd, het verleden kun je niet veranderen, denk aan wat je wel hebt, denk aan de toekomst en werk daaraan..." Al deze woorden klinken zinloos in jouw oren. Alsof je dit zelf al niet had bedacht. In het ergste geval voel je je nog rotter. Want je bent niet eens in staat om alles wat er is gebeurd los te laten...

Verander je focus

Loslaten is voor veel mensen moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Naast tijd vereist loslaten ook een mindset. Een verschuiving van aandacht. Als je blijft denken aan het verleden, dan bezorg je jezelf keer op keer een herhaling van een slechte horrorfilm.


Een paar tips

- Tijd heelt wonden. Wees daarbij niet te streng voor jezelf. Als je vindt dat je nu, en wel NU METEEN het verleden MOET loslaten, dan schiet je geen meter op. Accepteer wat er is gebeurd en zeg tegen jezelf dat je op jouw tempo dingen loslaat en verwerkt. Meestal voel je je direct beter.

- Deel je leed. Desnoods zeg je: ik hoef geen advies, alleen een luisterend oor. Praten kan opluchten. Je voelt je minder eenzaam en misschien voel je meer begrip voor je situatie.

- Gebruik je leed op een positieve manier. Ben je boos, ga dan eens opruimen. Ben je verdrietig, schrijf het van je af, luister naar mooie muziek of zoek de natuur op. Door emoties te ervaren terwijl je iets doet kun je emoties beter doorleven en loslaten.

- Verschuif je aandacht naar iets buiten jezelf. Als je te lang in negatieve gedachten blijft hangen, dan verslechtert je gevoel. Kijk om je heen, wat zie je? Luister naar geluiden, wat hoor je? Raak wat aan, wat voel je?

Je hebt niet altijd grip op de dingen die je overkomen. Wel heb je grip op de manier waarop je denkt. Hoe moeilijk dit misschien ook is, onderzoek of er ook positieve aspecten zijn aan de situatie. Misschien is je relatie met bepaalde mensen verbeterd of krijg je nu de kans om een kant van jezelf te ontdekken die je nog niet kent!

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.