Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Tekst en Redactie • 

'Ik heb je website bekeken, maar krijg eerlijk gezegd nog geen 'goed' beeld hoe je als tekstschrijver te werk gaat.' Deze vraag kreeg ik afgelopen weekend voor m'n kiezen. Altijd goed om feedback te krijgen dus beloofde ik de desbetreffende dame om een weblogbericht hierover te schrijven. Zo krijgen zij en andere geïnteresseerden een beter beeld van mijn 'tekstkeuken' en hoe ik (nieuwe) teksten bereid.

Startpunt is altijd de opdrachtgever. Hij heeft op tekstueel gebied een behoefte. Misschien wil hij een brochure, nieuwsbrief, folder, boekje, webtekst of andere tekst (nakijken of redigeren van teksten laat ik in dit bericht even achterwege).

Zoekt hij contact met mij, dan zal ik altijd duidelijk willen krijgen wat de opdrachtgever wil bereiken. Met andere woorden: wat is het uiteindelijke doel van de tekst? Een commercieel bedrijf zal bijvoorbeeld meer klanten willen werven. Een stichting zal (over het algemeen) vooral willen informeren. De overheid zal in sommige gevallen niet alleen willen informeren, maar ook willen overtuigen (denk aan: 'Roken is dodelijk').

Daarna zal ik nog een hoop andere vragen stellen waaronder:

  • Wie zal de tekst lezen? Of, wie is de doelgroep?
  • Hoe lang moet de tekst zijn?
  • Wanneer moet deze klaar zijn?
  • Welke informatie moet in de tekst komen te staan?
  • Hoe wordt de schrijfstijl of 'feel'?

Gaat de opdrachtgever akkoord met mijn prijs, dan start het verzamelproces. Ik probeer zoveel mogelijk informatie bij elkaar te rapen. Dat kan bijvoorbeeld via een interview, bestaande brochures, nieuwsbrieven of informatie op internet. Hoe meer informatie hoe beter. Zo kan ik me beter inleven in het onderwerp en het bedrijf.

Na het verzamelen selecteer ik onderwerpen voor de tekst. Deze onderwerpen worden gerangschikt en vormen het geraamte, ofwel de basis van het tekstproduct. Vervolgens ga ik de basis aankleden op de meest gepaste manier. Welke specifieke informatie of uitleg moet waar komen te staan? Tijdens dit proces komt meestal de schrijfstijl of 'feel' van een tekst naar voren. Vergelijk bijvoorbeeld de volgende woorden:

papa, pappie, pap, paps, pa, ouwe, ouweheer.

De kernbetekenis van deze woorden is hetzelfde, maar de 'feel' is anders. Ik vind dat de 'feel' van een tekst moet passen bij een organisatie. Met andere woorden: er moet een match zijn tussen tekst en organisatie. Een hip, jong bedrijf moet via de teksten dezelfde uitstraling krijgen. Hetzelfde geldt voor een heel formeel, zakelijk en serieus bedrijf.

Is de tekst klaar dan stuur ik die naar de opdrachtgever als concepttekst, ofwel de eerste versie van de tekst. De opdrachtgever kan de tekst nalopen en eventueel aanvullingen geven. De tekst komt bij me terug, ik verwerk de feedback en mail de tekst als eindversie.

Tot slot: dit is het meest ideale scenario. Bij jonge, startende bedrijven heb ik gemerkt dat de laatste stap langer kan duren. Juist omdat deze bedrijven snelle ontwikkelingen doormaken of zelf nog niet helder hebben wat ze precies willen. Dat is overigens geen probleem, ik denk graag met deze bedrijven mee en vind het een uitdaging om daar waar ik kan een bijdrage te leveren aan het imago. Een goed voorbeeld hiervan is FRINK, een organisatie die mensen coacht, traint en adviseert. Voor deze organisatie heb ik onlangs verschillende opdrachten voltooid. Opdrachten die misschien qua tijd wat langer duurden, maar uiteindelijk bijzonder veel voldoening gaven. Juist omdat ik actief aan het imago mee kon werken!

 

Anna • 04-08-2008, 15:39
Hoi Louise!
Wat ontzettend leuk om te zien dat je ook echt met mijn vraag aan de slag bent gegaan! Voor mij is het werkproces na deze uitleg een stuk helderder geworden. Ik hoop dat ook potentiele opdrachtgevers en andere geinteresseerden er iets aan hebben.
Tot volgend weekend hoor, en succes met je voorbereidingen!
groetjes van je Body Pump collegaatje, Anna
Louise Hildebrand • 05-08-2008, 08:24
Hoi Anna,

Dank je wel voor je reactie! Jij ook succes met je trackvoorbereiding en ik zie je zaterdag. Doen we een extra glas champagne ;-)

groetjes, Louise
Ans Geerts • 25-10-2009, 21:55
Hoi louise,

Bijzonder om je website te kunnen bekijken nu we bij je ouders op bezoek zijn.
Mijn naam zegt je niets maar je kent me als Ans Tenda beter.

Veel succes en wie weet komen we elkaar nog eens tegen.

Warme groeten uit Veghel, Ans en Harry ( mijn vriend)
Louise Hildebrand • 26-10-2009, 08:58
Dag Ans,

Wat leuk om van je te horen! En ja, nu je je vorige achternaam noemt weet ik wie je bent :-)

En inderdaad, wie weet komen we elkaar nog eens tegen, misschien bij mijn ouders!

Groetjes uit Alkmaar

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.