Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Wanneer moet je meegaan met een hype en wanneer kun je een hype beter negeren? Die vraag bedacht ik me toen ik vorige week een Zumba-instructeurstraining volgde. Zumba is een dans- en fitnessworkout gebaseerd op Latijns-Amerikaanse muziek en is op dit moment helemaal hot.

Ik werk op twee verschillende sportscholen en inmiddels zijn beide sportscholen overstag gegaan. Wat wil je als tientallen mensen naar je sportschool bellen en vragen naar een les die jij nog niet aanbiedt? Waar vraag is, komt aanbod. En hoe: noem het woord Zumba en mensen worden gek. De aerobicszaal is in no time stampvol, terwijl dat bij andere lessen nog maar de vraag is.

Laatst sprak ik ook een sportschooleigenaresse die aanvankelijk niet aan de Zumba wilde, maar toch heeft besloten om deze les te introduceren. Haar reactie: "Ik moet wel!" Maar, is dat wel zo? Moet je met een hype meegaan? Enerzijds is het een handige marketingmanier, je lift mee op een hype en haalt klanten binnen. Anderzijds heb ik daar ook mijn twijfels over. Hoe uniek ben je dan als sportschool?

 

Frank Perquin • 21-09-2009, 20:19
Volgens mij het 'hype selecteren'. Als je denkt dat een hype iets kan toevoegen of als je denkt dat het meer zou kunnen zijn dan alleen een hype, dan kun je hem accepteren. Het kan geen kwaad om af en toe eens een hype-je over te slaan. Ook op internet is het duidelijk. LinkedIn heb ik omarmd omdat ik denk dat het voor mij nut heeft. Twitter slaan we even even over. Dat is meer iets voor kids.. Ten aanzien van Zumba? Ik weet het niet. Sportschool hypes zijn wel vaker kort. Die markt wordt ook wel een beetje aangejaagd door hypes. Een beetje zoals met dieten. Waar in Montignac gebleven? En is Sonja Bakker nog een beetje hip? Of is er alweer iets anders. Kies hyes die bij je of bij je bedrijf passen. ALs je je thuisvoel bij een 'hype', dan is het eigenlijk ook geen 'hype' meer, maar gewoon een goede ondernemerskans...
Louise Hildebrand • 22-09-2009, 15:41
Ondernemerskans, dat is een mooie benadering! Wat Zumba betreft: veel mensen zijn er weg van omdat de les zeer toegankelijk is (geen moeilijke pasjes of ingewikkelde choreografie). De nadruk ligt op fun; het fitnessaspect is een mooi meegenomen aspect. Met andere woorden: de intensieve bewegingen om fit te worden, zijn verpakt in een leuk jasje (Latijns-Amerikaanse muziek en gezelligheid). Bij veel andere groepsfitnesslessen is het fitnessaspect duidelijker. In een gemiddelde Zumba-les verbranden mensen gemiddeld 600 tot 700 kilocalorieën: voor veel vrouwen is dat een prettige gedachte. Daarnaast denk ik ook dat het afhankelijk is van de instructeur of een les succesvol is of niet. Dat is nu mijn volgende uitdaging!
Witlof • 23-09-2009, 20:31
Hypes moet je negeren, eten & drinken met mate en beweging in de dagelijkse gang inbouwen.
@Frank. Linkedin is vooralsnog vooral handig als virtueel CV en Twitter is voor de PDA en mobiel. Een niet te onderschatten ontwikkeling in de alsmaar uitdijende info bubble en het nieuwe netwerken.
Xiwel • 30-09-2009, 10:17
In dit geval is er voor deze hype weinig extra materiaal nodig, en lijkt het me aan te sluiten bij de andere zaken die je beschreven hebt. Als er geïnvesteerd moet worden in extra apparatuur, dan lijkt me het meedoen aan een hype lastiger.

Of de uniekheid van een sportschool belangrijk is voor klanten vraag ik me af. Volgens mij kiezen klanten voor een ruimte met goede sfeer, goede materialen en goed personeel. Die mensen gaan echt niet wegblijven omdat er gezumbaad word.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.