Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Vanochtend ging ik een kopje koffie drinken bij een vriendin en collega-ondernemer. We spraken over allerlei zaken waaronder businessgerelateerde onderwerpen. Over één onderwerp bleven we ons verbazen. Waarom zijn mensen geneigd om dingen te beloven om er vervolgens niet op terug te komen?

Mijn vriendin sprak over een klant die een voorstel had gekregen voor een complete huisstijl. Omdat de klant een dag later twee weken op vakantie zou gaan, beloofde deze om direct na thuiskomst contact op te nemen. Drie weken later belde m'n vriendin om de stand van zaken te peilen. De klant had het 'druk druk druk' en beloofde om binnen een week op het voorstel terug te komen. Inmiddels zijn we een maand verder en heeft m'n vriendin nog steeds niets gehoord. En zo had zij tal van andere voorbeelden van klanten die allerlei dingen beloven en vervolgens verzuimen om van zich laten horen.

Persoonlijk vind ik dat verre van correct. Zeg dan gewoon eerlijk dat het voorstel niet naar wens is. Dat is toch veel professioneler dan een bedrijf in het ongewisse te laten? In feite is het een voorbeeld van kortetermijndenken. Uit beleefdheid zegt de klant niet waar het op staat om vervolgens het contact dood te laten bloeden.

Inmiddels is m'n vriendin eraan gewend en laat zij zich niet meer zo beïnvloeden door dit soort acties. Als een klant echt met je in zee wil, dan neemt hij of zij vroeg of laat wel contact met je op. Raar is het wel. Mensen zijn niet eerlijk om de ander te sparen, maar ondertussen komt de klap des te harder aan (en nu praat ik niet alleen over businessgerelateerde zaken). Misschien een goed idee om met z'n allen weer wat eerlijker tegen elkaar te zijn?

 

Frank Perquin • 04-04-2007, 21:52
De aanhouder wint..

Ik herken me in het beeld wat je neerzet. Toch wil ik er graag een aanvulling op maken. Het kan, afhankelijk van de sfeer in het contact, zinvol zijn om het contact toch te onderhouden. Soms geven klanten jouw offerte gewoon onvoldoende prioriteit. Een regelmatig vriendelijk onderhouden contact kan dan wonderen doen.

Uiteraard moet je wel goed opletten. Voor je het weet ben je aan een dood paard aan het trekken. Dat is een beetje wat je in jouw tekst beschrijft. Ik heb daarvoor een hele effectieve oplossing. Zodra ik het gevoel heb dat de klant niet tegen me durft te zeggen dat het voorstel voor hem niet passend is, dan stel ik gewoon de vraag: ,,Ik heb het gevoel dat mijn voorstel je niet zo aanspreekt. Klopt dat?". Dat doet wonderen. In een heel aantal gevallen was bij de opdracht alsnog binnen een dag binnen. Een beetje taktiek dus...

Groeten,

Frank Perquin, BusinessRelatie
Louise Hildebrand • 05-04-2007, 14:38
Dank voor je reactie en tip. Wellicht komt het mij en andere ondernemers nog eens van pas!
ingeborg • 18-06-2007, 12:20
Louise

ook weer herkenbaar. dit is voor mij een van de redenen om met netwerken met een relatieve nieuwe formule te gaan starten, genaamd Business Lounges. (sorry voor engelse naam, heeft te maken met het bedrijf van wie dit idee afkomt en die het initieert, genaamd Heritage Partnership) er is een voorzitter (moderator) die de groep leidt, en een groep van 10-14 ondernemende mensen die de kans krijgen gericht verder te komen in hun zakelijke ontwikkeling. (ik hou er niet van leads te zeggen, dat beloofd mi te veel, hangt nl zo af van wat je zoekt en te bieden hebt, dat ik dit niet noem) . een avond 'werken' aan je netwerk en zakelijke ontwikkeling, geen vrijblijvend avondje dus.

laat maar weten of je dat wat lijkt, ik start begin juli, die groep zit al meer dan vol, maar ga er eind augsutsu mee verder...

groetjes Ingeborg
Louise Hildebrand • 18-06-2007, 14:19
@Ingeborg: wat versta je precies onder gericht verder komen in je zakelijke ontwikkeling?

ingeborg • 18-06-2007, 14:28
louise

goeie vraag: ook dat is persoonlijk. Ik heb in mijn bedrijf verschillende activiteiten die ik doe: projecten voor en met anderen o.a. en coaching. het kan zijn dat ik nog plaats heb om bv 2 mensen te coachen, dan is dat voor mij een gerichte aanbieding of vraag naar 2 mensen die een coach zouden willen hebben.

een ander item waar ik mee bezig ben is om uit te zoeken met wie en in welke vorm ik zou willen en kunnen samenwerken met andere mensen. dan zoek ik dus aan ene kant gelijkgestemden, en aan andere kant 'aaanvullende' mensen.

in beide gevallen wil ik me zakelijk verder ontwikkelen en afhankelijk van hoe en wat ik daarvan naarbuiten breng, kan er wat gebeuren, en ontwikkel ik me dus zakelijk gezie. dat bedoel ik ermee...

duidelijk??

gr Ingeborg
Louise Hildebrand • 18-06-2007, 14:54
Dat verduidelijkt je verhaal. Voor de onderdelen Coaching en Training wil ik me op zakelijk gebied ook verder te ontwikkelen. In het verleden ben ik wel met een samenwerkingsverband bezig geweest, maar die samenwerking is uiteindelijk niet tot stand gekomen. Ik vind in een samenwerkingsverband een aantal dingen essentieel. In willekeurige volgorde zijn dit:

a. de klik
b. gelijkwaardigheid
c: expertise
d: eerlijkheid & vertrouwen

Misschien dat een avondje 'netwerken' dus best waardevol kan zijn.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.