Hypotheekverkopers. Ik vraag me af of ze een standaard profiel hebben. Gisteren ontmoette ik er voor het eerst een. Het was geen succes. Alles aan deze man was fout. Van het gemaakte 'vriendelijke' introductiepraatje tot z'n babyroze satijnen stropdas.
Waarschijnlijk heeft hij verschillende trainingen gehad. Van salestrainingen tot communicatietrainingen. Ik hoorde allerlei standaardzinnen die hem zijn ingefluisterd tijdens een dergelijke training. Het voelde gemaakt. Onpersoonlijk en vooral onwillig.
Ik verbaas me nog steeds hoe fout sommige mensen hun boodschap overbrengen. Vooral iemand in een dergelijke functie. Zinnen zoals: 'Begrijp me niet verkeerd, maar we zijn hier om de financiële situatie te bespreken' zijn een dooddoener. Een simpel 'Oké' op mijn opmerking dat mijn precieze werkzaamheden op mijn website staan vermeld, was beter geweest. Ik begrijp dat zo iemand het gesprek strak wil houden, maar de toon waarop de hypotheekverkoper deze zin uitsprak, was erg onaangenaam.
Enige minuten later viel nog zo'n foute zin: 'We moeten mensen tegen zichzelf beschermen.' Eigenlijk zegt zo iemand nog net niet dat je een randdebiel bent. Dat je in feite te dom bent om precies in te zien wat de gevolgen zijn van het afsluiten van een hypotheek.
Ik wilde zo snel mogelijk het pand verlaten. Weg van de tandpastaglimlach, de foute zinnen en onwilligheid van deze meneer. Wat een foute tijdsinvestering. Jammer, want een slechte indruk van een persoon wordt doorgetrokken naar zijn bedrijf. En hoe leuk ze ook overkomt in de reclamespotjes, daar kan Fatima niets meer aan veranderen...