Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Training • 

Zojuist las ik op Nu.nl dat loyaliteitsbonussen en zogenoemde behoudbureaus door werkgevers worden gezien als nieuwe instrumenten om personeel voor langere tijd aan zich te binden. Dit onder druk van de krapte op de arbeidsmarkt.

Wat loyaliteitsbonus betreft, ik vraag me sterk af of dit de beste manier is om personeel aan je te binden. Waarom? Omdat het toekennen van bonussen een externe manier van motiveren is. Wat bedoel ik hiermee?

Motivatie kun je onderscheiden in interne motivatie en externe motivatie. Interne motivatie is motivatie vanuit de persoon zelf. De persoon vindt het werk leuk, uitdagend en inspirerend. Externe motivatie is motivatie van buitenaf. Dit zijn zaken zoals salaris, vrije dagen en bonussen.

Wil je als werkgever optimaal gemotiveerde en trouwe werknemers, dan is het verstandig om je eerst te richten op interne motivatie. Wat vindt de werknemer belangrijk in zijn of haar werk? Waar haalt hij of zij voldoening uit? Zijn er zaken die ontevredenheid veroorzaken? En hoe kan deze weggenomen worden?

Natuurlijk kan een (extra) financiële prikkel bestaande onvrede wegnemen. Maar, als een bepaald welvaartsniveau is bereikt, dan is het juist belangrijk om de interne motivatie te prikkelen. Ga het maar na. Als je al praktisch alles kunt kopen wat je wilt dan wil je meer. Niet zozeer op financieel gebied maar op persoonlijk vlak (uitzonderingen daargelaten). Je wilt jezelf verrijken, nuttig maken, voldoening halen uit je werk of gewoonweg lekker bezig zijn.

En bovendien, als werkgever moet je er toch niet aan denken dat een werknemer ongemotiveerd blijft hangen puur en alleen vanwege de loyaliteitsbonus?

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.