Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Communicatie • Marketing • Persoonlijk • 

Zojuist las ik tien beknopte toekomstbeelden van de marketing- en communicatiespecialist anno 2020. Wat kunnen we tegen die tijd van de zogenaamde 'marcomspecialist' verwachten?

1. Tribalisering (groepsvorming)
Persoonlijk contact krijgt een nieuwe betekenis; de virtuele ik wordt belangrijker dan de fysieke. Iedereen heeft een profiel op het web.

2. Adoptie van technologie
De baas van de marcomspecialist is een ict'er.

3. Behoefte aan authenticiteit
MVO, ontwikkelingswerk en duurzaam ondernemen blijven belangrijke thema's. De activiteiten rond deze thema's liggen in het verlengde van de organisatie. De marcomspecialist werkt bij een organisatie waar hij zich mee identificeert.

4. Maatschappelijke ontgrenzing
De individualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.

5. Competentiebreedte marcomfunctie
Naast een cfo (chief performance officer) en een cpo (chief procurement officer) kennen we in 2020 ook de cco (chief communication officer?). De marcomspecialisten zijn veelal zzp'er. Er is schaarste in het aanbod van deze specialisten met strategische en tactische advieskwaliteiten.

6. Aansluiting op de markt
Corporate social responsability is een groot aandachtspunt voor de marcomspecialist. De doelgroepdefinitie wordt complexer.

7. Individualisering
Er vindt nog minder controle en sturing plaats door individualisering in het arbeidsleven. 'Regel het maar!', wordt het motto.

8. Geografische ontgrenzing
De marcomspecialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Bij veel organisaties heeft een outsourcing van communicatie plaatsgevonden. Daarom werken de professionals op meerdere locaties met verschillende mensen.

9. Flexibilisering
De flexibele arbeidsmarkt bereikt een hoogtepunt. Wetgeving maakt verdere flexibilisering steeds eenvoudiger. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en meer behoefte aan flexibel inzetbaar personeel.

10. Accountability
De marcomspecialist is een deskundige met autoriteit. Hij heeft vak- en/of doelgroepspecifieke kennis en denkt mee op hoog strategisch niveau. Het werkveld van de marcomspecialist is in 2020 volledig businessgedreven.

(bron: Marketing Online)

Ik pik er een paar punten uit waar ik op wil reageren. Punt 1: of iedereen in 2020 een profiel heeft betwijfel ik. Tuurlijk, er is een trend waarneembaar dat jong en oud (mijn schoonouders, inmiddels 60-plus hyven er ook lustig op los) de voordelen inzien van online communicatie. Toch vermoed ik een keerpunt. De drang naar levensecht contact wordt sterker en misschien ontstaat er zelfs een bepaalde afkeer van online profielen. Net zoals het jaren terug 'in' was om een digitaal kaartje te sturen, is het nu veel betekenisvoller om een kaartje per post te sturen. Of individualisering ècht doorslaat (punt 4) vraag ik me dus af. Ik kan me nl. niet voorstellen dat mensen niet meer naar de kroeg of sportschool gaan voor de sociale contacten. Mensen blijven nu eenmaal sociale beestjes, ook mèt internet.

Ten slotte punt 7: dit punt vind ik opmerkelijk. Mensen/werknemers hebben een bepaalde mate van sturing nodig. Is die er niet dan ontstaat er onzekerheid. Als mensen ergens NIET tegen kunnen is dat het wel. Naar mijn mening ontstaat er in een 'regel het maar-situatie' chaos. Chaos leidt tot minder productiviteit en minder winst. Of een organisatie daar op zit te wachten?

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.