Afstemmen op de klant. Als er iets lastig is aan tekstschrijven is dat het wel. Ieder individu leest op een andere manier, heeft zijn of haar eigen gevoel bij een tekst en vindt iets goed of niet.
Kunst is natuurlijk om zo snel mogelijk op hetzelfde niveau te komen. Twee dingen zijn dan van essentieel belang:
1. communicatie en;
2. vertrouwen.
Communicatie lijkt me duidelijk. Zonder communicatie weet je niet wat de klant wil en wordt het schrijven van een tekst onmogelijk. Met vertrouwen bedoel ik het vertrouwen van de opdrachtgever in de tekstschrijver. De tekstschrijver kijkt niet alleen naar de inhoud, maar ook naar het presenteerblaadje. Het presenteerblaadje moet (voor de doelgroep!) overzichtelijk, duidelijk en aantrekkelijk zijn. En dat geldt niet alleen voor de zinsconstructie, maar ook voor de boodschap.
Bij sommige klussen heeft de tekstschrijver (of in dit geval ik ;-)) geen idee van de boodschap. Zo kreeg ik via Netfx, verantwoordelijk voor de vormgeving van www.moreless.nl, de vraag of ik de webteksten van Moreless wilde schrijven. Aanvankelijk aarzelde ik omdat ik geen verstand heb van de betaalmiddelenbranche, maar uiteindelijk ben ik erg blij dat ik de opdracht heb aangenomen en dat de directeur van Moreless met me in zee durfde te gaan. Het was een uitdagende klus en ik heb heel wat geleerd over deze branche! Nieuwsgierig? Het resultaat is te bewonderen op: www.moreless.nl