Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
28| 01| 13
Rubriek: Bewustwording • Mental Fitness 4U • 

16 december 2012. Adem in, adem uit. Stress. Al anderhalf uur vertraging voor het boarden in New Delhi. Ik moet naar Mumbai. Daarna Cochi. Met dit tempo mis ik de aansluiting. Het kookt in mijn hoofd. Mijn zenuwstelsel slaat op tilt. Help!

De Indiase mensen om me heen lijken er geen last van te hebben, stress. Geduldig wachten ze, bijna schaapachtig, alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat een vliegtuig anderhalf uur vertraging heeft. Moet niemand ergens op tijd zijn? Overstappen op een vervolgvlucht? Waarom is iedereen zo verdomd relaxt?!

Waar Nederlanders massaal gaan ijsberen of klagen zodra een vliegtuig 5 minuten vertraging heeft, zo hebben Indiase mensen geen enkele moeite om 5 minuten, een half uur of een uur te doden. Ik zat nog volledig verstrikt in de stressmodus van tijd. Te laat vertrekken is geen optie in mijn beleving. Dus maakte ik me druk. Heel druk. Wat als ik mijn aansluiting mis? Wat als ik ergens moet overnachten? Wat als ik te laat kom voor de opleiding? Mijn creativiteit in het bedenken van doemscenario's sloeg heerlijk op hol.

Totdat ik om me heen keek. Echt keek. Naar de mensen, hoe ze erbij zaten, wat ze deden, hoe ze zich gedroegen, of ze zich druk maakten. Niet dus. Ze maakten zich totaal NIET druk. Ja, sommigen keken verveeld, maar zeker niet gestresst omdat de vlucht niet op tijd vertrok. En geef ze eens ongelijk. Waarom je druk maken als je er toch niks aan kunt doen? Het vliegtuig zal door massaal geklaag echt niet eerder vertrekken.

Hoe anders verliep de terugweg. Stressvrij en volledig relaxt. Zonder slaap, met uren wachttijd in India, om vervolgens in Londen te horen dat mijn vlucht was gecanceld en dat het nog een halve dag zou duren voordat ik eindelijk in Nederland zou arriveren. Ja, ik was moe. Doodmoe zelfs. Maar me druk maken? Dat heb ik gaandeweg afgeleerd.

De heenreis was een mooie spiegel, een les in acceptatie. Wat kun je wel veranderen en wat niet? Heeft het zin om je druk te maken als een vliegtuig vertraging heeft? Nee. In het ergste geval kom je te laat. Oplossing: je pleegt een telefoontje om dit te melden. Erg vervelend, maar het is niet anders. Een kwestie van overmacht.

Weten waar je wel en geen controle over hebt en daarnaar handelen hoort bij een mentaal fitte geest. Ga eens voor jezelf na...

Hoe snel maak jij je druk? Maak jij je ook druk om dingen waar je nauwelijks controle over hebt? Zo ja, stop daar dan mee! Je druk maken over situaties waar je geen controle over hebt is volkomen zinloos en brengt alleen maar een hoop stress met zich mee. Richt je alleen op problemen waar je wel grip op hebt. Los deze problemen op en laat ze vervolgens los.

 

sandra • 28-01-2013, 17:08
Wauw mooi geschreven.
Of ik me snel druk maak? Het ligt eraan. Ik weet vaak dat ik me ergens niet druk over hoef te maken. Sterker nog dat ik er niets aan kan veranderen en andere mensen het allang alweer waren vergeten.
Als je een tip hebt hoor ik die graag. Want met mijn gezonde verstand weet ik dat het onzin is om me er druk om te maken (dan heb ik het over situaties die al geweest zijn). Maar hoe laat je de gedachtes los die door je hoofd tollen.

Goed dat je het ook als spiegel kan zien en het verschil merkt. Lijkt me veel voldoening geven ook! om te merken dat je daarin bent veranderd en het beter los kunt laten!
groetjes
Louise Hildebrand • 28-01-2013, 17:54
Een goede manier om rondtollende gedachten los te laten is door ze te onderzoeken. Klopt het wel wat je denkt? Heb je het nagevraagd bij de ander? Wat is je overige bewijs? Kortom: hoe groot is de kans dat hetgeen je denkt ook echt waar is? En is het zinvol om deze gedachten te denken? Vaak geloven we direct onze gedachten zonder ze grondig te onderzoeken en gaat onze fantasie met ons aan de haal. Vaak eindig je met een doemscenario waardoor je je rot voelt. Door ze te onderzoeken zul je met meer mildheid naar je gedachten kijken. En zullen ze je minder in negatieve zin raken. Ja, daarin ben ik zeker veranderd. Ik kan me de laatste jaren steeds sneller wakker schudden uit niet-functionele gedachten!
sandra • 28-01-2013, 18:44
Het stomme is dat ik dat allemaal weet. Het boeit niet wat er is gebeurd. ik noem een voorbeeld. Een muntje van 50 cent ben ik verloren. Daar kan ik een hele avond mee bezig zijn. Ook al boeit het totaal niet, toch ga ik denken; hoe kan dat nu, waar ben ik geweest, waarom verlies ik het dan. Hele kleine dingen dus... en totaal onzinnig.
sonja • 28-01-2013, 19:04
Hi louise,

Inmidddels heb ik al te veel gemediteerd en ben al weer te vaak in India geweest om dit miin of meer af te leren. En zo heerlijk rustig. Maar wat beschrijf je jou proces mooi en heerlijk dat dit het je heeft opgeleverd. Mooie vraag of het zin heeft om je druk te maken , en dus niet.
Bedankt voor het delen van je ervaring..........
Louise Hildebrand • 28-01-2013, 19:17
Graag gedaan Sonja! Ik hoop je snel te spreken. Dan kunnen we ervaringen uitwisselen over India. En Sandra, wat je verder nog kunt proberen is een pieker half uur inzetten. Je geeft jezelf toestemming om een half uur over dat muntje van 50 cent te piekeren. Op deze manier geef je jezelf de ruimte om een half uur ermee bezig te zijn in plaats van de hele avond.

Andere methode is je aandacht verschuiven. Telkens als je op zo'n avond weer aan dat muntje denkt, dan breng je je aandacht bijvoorbeeld naar je ademhaling of je lichaam of een leuk/interessant onderwerp. Zonder dat je boos op jezelf wordt als je toch aan dat muntje denkt.

Vergeet ook niet dat weten en in de praktijk uitvoeren twee verschillende dingen zijn. Je weet dat het gepieker over het muntje nutteloos is, maar toch gebeurt het. Dus zul je jezelf mentaal moeten trainen om je steeds minder met dit soort onbenullige dingen bezig te houden. Net zoals je je lichaam fit moet trainen, zo zul je dat ook met je geest en je gedachten moeten doen. Weten is stap 1, maar stap 2, je kennis toepassen is nog veel belangrijker! Dus toets je gedachten, las een pieker half uur in of verplaats je aandacht, elke keer weer opnieuw! Je zult merken dat het op een gegeven moment steeds beter lukt om gedachten los te laten.

Nog een laatste tip is meditatie. Daar profiteren heel veel mensen van, net als Sonja. Er zijn een heleboel meditatietechnieken die je kunnen helpen om je veel minder druk te maken over van alles en nog wat. Als voormalige stresskip heb ik daar ook veel baat bij. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!
Louise Hildebrand • 28-01-2013, 19:22
Nou vergeet ik een hele belangrijke tip: doe wekelijks (het liefst meerdere keren per week) aan yoga, Bodybalance of een andere body en mind-les! Hoe kan ik deze tip nou vergeten ;-)
David • 02-02-2013, 15:07
Helemaal mee eens. Het duurde aan deze kant even voor ik in die keuken terechtkwam. Loslaten wat je niet kunt veranderen is aan deze kant een geluksmotor geworden. Levert veel tijd op en rust.
Mooi geschreven, dankje.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.