Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Soms is het lekker om online te (window) shoppen. Je hoeft de deur niet uit en kunt snel en doeltreffend door het aanbod snuffelen. Omdat ik eigenlijk maar een paar vaste stekken heb waar ik geregeld kom, wilde ik mijn horizon verbreden. Of dat nou zo verstandig was...

Wat kwam ik nl. een hoop onprofessionele of onhandige dingen tegen. Een kleine opsomming:

- verouderde collecties. De lentecollectie van 2006 kan ik hoogstwaarschijnlijk nergens meer krijgen;

- taalfouten. Zelfs een spellingchecker kan de meeste fouten eruit filteren;

- sites die ongeschikt zijn voor 15inch schermen. Je kunt dan scrollen wat je wilt, maar dat laatste stukje tekst krijg je niet te zien;

- sites die elk onderdeel in een nieuw scherm openen. Duurt lekker langer lang met laden. Alsof mensen niets beter te doen hebben;

- ondoorzichtige sites. Wat je zoekt kun je met geen mogelijkheid vinden. Ideaal om je geduld te testen;

- sites die hun collectie op een soort lopende band tonen. In winkels gebeurt dat toch ook niet? Werken wél uitstekend om je irritatiegrens op te zoeken.

Een kwestie van geldgebrek? Welnee. Sommige organisaties stellen gewoon de verkeerde prioriteiten. Neem de site van Adidas. Ziet er op het eerste gezicht supermooi, professioneel en hip uit. Maar vinden wat ik wilde? Vergeet het maar. Nike doet het in mijn ogen een stuk beter. Nog steeds moet je soms door alle filmpjes het bos zien, maar zie je een leuk item, dan kun je meteen doorklikken naar de onlinestore. Een stuk gebruiksvriendelijker dus.

Met de huidige informatieoverload moet je als ondernemer rekening houden met je klant. Ook (of juist) online. De eisen die gebruikers stellen zijn hoog, houd daar rekening mee. Een site moet 'dummy-proof' zijn. Kan een gebruiker snel op en neer klikken? Is de informatie goed toegankelijk en niet verouderd? Vind de bezoeker überhaupt alle informatie die hij wil? Het helpt ook om met klanten hierover te praten. Waar ligt hun behoefte? En wordt daaraan voldaan? Zo kun je als ondernemer ook online aan je imago werken en nieuwe klanten trekken.

 

Ed • 10-09-2007, 14:38
Of Adidas de verkeerde prioriteiten stelt weet ik niet, ik denk dat merken als Adidas en Nike toch veelal via "normale" winkels verkopen. Een website is voor deze bedrijven slechts een visitekaartje om hip over te komen, hoewel Nike inderdaad goed probeert meer te doen dan alleen dat.

Voor jou is de prioriteit "de collectie bekijken", maar misschien is de vaste klantenkring van Adidas over het algemeen heel anders. (Adidas is juist de laatste jaren helemaal teruggekomen met de verkoop van hun retro-sneakers.)
Louise Hildebrand • 11-09-2007, 10:18
Toch vind ik het jammer dat Adidas haar site alleen gebruikt voor haar imago. Sportwinkels selecteren volgens mij slechts een deel van de collectie en ik als Adidas-klant wil graag weten wat er allemaal te koop is en vooral waar. Kan ik een item niet in een winkel in de buurt krijgen, dan wil ik dat graag online kunnen kopen en die mogelijkheid heeft Adidas niet. Denk ik dan zo anders dan de gemiddelde Adidas-klant?

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.