De eerste versie van de brochure van Schouten en Nelissen viel direct in de smaak. Fijn. Super. Geweldig. Ik kan niet anders zeggen. Nog even de puntjes op de i en de definitieve versie is klaar. De websiteteksten van een andere klant moeten nog flink bijgeschaafd worden. Omdat deze klant zich in een heel specialistisch werksegment begeeft is hij op zoek naar een bepaalde professionele en zakelijke tone of voice waar ik nog geen kennis mee heb gemaakt. Dus duurt het iets langer voordat deze opdracht af is. Erg vervelend, niet alleen voor mij, maar juist ook voor de klant.
Hoe langer je elkaar kent, hoe makkelijker een tekst wordt geschreven. Je kent de smaak van de klant. De mate van genuanceerdheid, de lengte van zinnen en de keuze van woorden. Je hoeft niet meer te twijfelen over het geschreven resultaat, je levert aan of niet. Dat het niet altijd zo werkt houdt je scherp. Laat je nadenken over je vaardigheden, je manier van communiceren en de vragen die je stelt. Dit neem je mee naar je volgende klant. Met continu één streven: hoe kan ik ervoor zorgen dat een tekst direct naar wens is?