Schrijven is voor veel mensen geen pretje. Het kost ze tijd (die ze niet hebben), ze lopen vaak vast, gebruiken te formele woorden en bedenken erg lange zinnen. In dit blog acht praktische tips om duidelijk(er) te schrijven.
E-mail, brief of verslag. Wat je ook schrijft, bedenk eerst wat je boodschap is. Houd die boodschap goed vast. Ik heb gemerkt dat onervaren schrijvers vaak de aandacht verleggen van inhoud naar een mooie formulering. Werk andersom. Dus eerst inhoud (inclusief opbouw etc.), dan formulering.
Tip 2: begin met schrijven en verbeter jezelf (nog) niet.
Onervaren schrijvers (veel ervaren schrijvers trouwens ook) proberen direct de perfecte tekst te schrijven. Laat dat idee los en begin met typen. Daarna kun je schaven en poetsen.
Tip 3: gebruik zo min mogelijk werkwoorden.
Hoe meer werkwoorden je gebruikt, hoe groter de kans dat de tekst onduidelijk wordt.
Ik zou dat kunnen gaan doen / Ik kan dat doen.
Tip 4: vervang (te) formele of verouderde woorden.
Desalniettemin / toch
Alvorens / voordat
Bewerkstelligen / bereiken
Tip 5: vermijd lange zinnen.
Hoe langer een zin, hoe onduidelijker deze wordt. Een zin van drie regels kun je beter opdelen in meerdere zinnen.
Tip 6: gebruik een spelling- en grammaticacontrole.
In Word bijvoorbeeld vind je die onder Controleren. Ook in mailprogramma's vind je meestal een spellingcontroler. Met dit hulpmiddel spoor je (vaak) fouten op. Overigens is gebruik hiervan geen garantie voor een foutloze tekst!
Tip 7: print de tekst uit en controleer deze op papier.
Je tekst lijkt op het beeldscherm perfect. Totdat je deze op papier terugleest. Grote kans dat je nog een fout vindt of een zin leest die niet lekker loopt.
Tip 8: leg de tekst een tijdje weg.
Tenminste, als je de tijd daarvoor hebt. Zelf controleer ik mijn teksten een dag of zelfs meerdere dagen later. Zo neem je afstand van je tekst en voorkom je zogenaamde 'blinde vlekken'.