"Ja hoor, we hebben de tekst ontvangen. We hebben 'm ook al aangepast." Toen vriendin X deze boodschap hoorde schrok ze zich wild. "Aangepast? Pardon? Mag ik dan ook weten wát jullie precies hebben aangepast?"
'Natuurlijk. Ik stuur u de gewijzigde tekst wel toe."
De verwondering van X was groot. Ten eerste werd niet gereageerd op haar e-mail. Daarin meldt ze haar verzoek tot het plaatsen van een betaalde advertentie/ingezonden mededeling over een informatiebijeenkomst. Toen ze vervolgens de krant telefonisch benaderde (ze had al een week niets gehoord terwijl ze wel om een leesbevestiging had gevraagd) kreeg ze doodleuk bovenstaande reactie. Ze viel helemaal van haar stoel toen ze zag dat haar informatiebijeenkomst niet om 19.30 uur, maar vanaf 19.30 uur start. Alsof haar bijeenkomst, ten onrechte, op willekeurige tijdstippen na half acht 's avonds te bezoeken is.
Wat als X niet had gebeld? Had de krant de tekst dan, zonder inzage van de klant, geplaatst? Zou ze dan gewoon een factuur ontvangen met het verzoek tot betaling? Wat als de bijeenkomst al was geweest? Dan zou een rectificatie geen zin meer hebben.
Eén ding is voor X zeker. In het vervolg houdt ze scherp de vinger aan de pols wanneer het gaat om kranten en (betaalde) ingezonden mededelingen. Voor je het weet staat er iets heel anders in de krant dan je voor ogen hebt...