Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Tekst en Redactie • 

Ik ben fan van telefonische interviews. Ze zijn efficiënt en tijdbesparend. Ik hoef niet te reizen en tijdens het interview kan ik naar hartenlust aantekeningen maken. Daarnaast kan ik me helemaal focussen op de verbale woorden. Anders gezegd: in een telefonisch interview word ik niet afgeleid door iemands uiterlijk of non-verbaal gedrag. Last but not least. Ik kan het interview direct op de pc uitwerken. Natuurlijk zijn er ook nadelen.

Nadelen die, hoe kan het ook anders, juist te maken hebben met de voordelen:

- In een persoonlijk gesprek kun je meerdere wapens in de strijd gooien om het vertrouwen te winnen van de geïnterviewde. Een lach, een knik, je hele houding. Over de telefoon heb je alleen je stem tot je beschikking;

- Uiterlijk en non-verbaal gedrag hoeven je niet per se af te leiden. Sterker nog, je kunt ze gebruiken als leidraad. Een opmerkelijke broek, een mooie ketting, een frons, wegkijkende ogen. Ze geven je informatie die je over de telefoon niet krijgt.

Nu ik het voorgaande teruglees, lijkt het alsof ik op een sluwe, manipulatieve wijze interviews afneem. Koud en zonder enige vorm van vreugde. Alsof ik ze liever niet afneem (of in ieder geval telefonisch), omdat ik zoveel mogelijk tijd wil besparen. Niets is minder waar. Ik kan ontzettend genieten van een leuk gesprek (al dan niet persoonlijk of telefonisch). En dan vooral de gesprekken met mensen die hun hart en ziel ergens in stoppen.

Ik vind het vooral leuk om relatief onbekende mensen te interviewen, diegenen die (bijna) nooit worden geïnterviewd. Je merkt een soort puurheid aan ze, een vorm van echtheid die bij bekende mensen voor mijn gevoel weleens ontbreekt. Waarschijnlijk is het een wisselwerking. Ik ben oprecht geïnteresseerd in iemand, diegene voelt zich goed en praat ronduit over zichzelf of datgene waar ze mee bezig zijn.

In ieder geval kan ik er geen genoeg van krijgen. Wat een mazzel dat ik nog een aantal interviews moet afnemen!

 

Witlof • 16-03-2007, 18:33
Dat maar 7% van algemene communicatie doormiddel van woorden wordt gehaald, is een feit die je blijkbaar dan maar even voor lief neemt. De 38% van de stemklank wordt veelal door de ranzige geluidskwaliteit van de telefoonlijn te niet gedaan en de resterende 55% komt al helemaal niet in beeld. Iedere communicatiedeskundige van op de hoek kan je binnen no-time vertellen dat het er niet om gaat wat je zegt maar vooral hoe je de boodschap overbrengt. Ik heb trouwens liever niet dat je me belt, dank je... inspreken na de piep of druk een 1 voor het hoofdmenu.
Loes van der Oord • 16-03-2007, 23:21
Beste Witlof,
Ben benieuwd hoe jij dit qua stemklank, geluidskwaliteit en non-verbaal als reactie had verkondigd.
En verder wordt mijn interesse gewekt wat er nu schuil gaat achter de 1 in het hoofdmenu anders dan de voicemail...

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.