Vol energie en goede moed neem je de opdracht aan. Je voert deze uit, stuurt een factuur en veronderstelt dat deze binnen een maand wordt betaald. Toch is dat niet vanzelfsprekend. Vooral nieuwe klanten kunnen een hoop gevoelens van onzekerheid met zich meebrengen.
Ik stond perplex. Hoe kan het zo zijn dat een opdrachtgever voor een geleverde tekstopdracht niet uitbetaalt? Toch schijnt het wel vaker voor te komen. Te laat betalen is één ding (ook heel vervelend), maar überhaupt niet betalen is ronduit brutaal. Helemaal als de opdrachtgever tevreden is met het resultaat maar verder niets meer van zich laat horen.
Ik begreep het standpunt van de tekstschrijver dus maakte ik direct de helft van het geld over. Zelf heb ik er gelukkig (nog) niet mee te maken gehad, maar het laat me wel stilstaan bij het risico dat ik loop bij nieuwe opdrachtgevers. Vooralsnog heb ik altijd achteraf een factuur gestuurd, maar stel nou dat een klant niet reageert op mijn betaalherinneringen. Wat dan?