Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
14| 12| 07
Rubriek: Persoonlijk • 

Vol energie en goede moed neem je de opdracht aan. Je voert deze uit, stuurt een factuur en veronderstelt dat deze binnen een maand wordt betaald. Toch is dat niet vanzelfsprekend. Vooral nieuwe klanten kunnen een hoop gevoelens van onzekerheid met zich meebrengen.

Dat merkte ik toen ik voor het eerst zelf een opdracht uitzette. Een collega-tekstschrijver wilde graag de opdracht aannemen onder voorwaarde dat ik de helft van het totaalbedrag vooruit betaalde. Deze regel had de desbetreffende tekstschrijver ingevoerd omdat zij in het verleden meerdere malen te maken heeft gehad met wanbetalers: mensen die verzuimden om een factuur te betalen.

Ik stond perplex. Hoe kan het zo zijn dat een opdrachtgever voor een geleverde tekstopdracht niet uitbetaalt? Toch schijnt het wel vaker voor te komen. Te laat betalen is één ding (ook heel vervelend), maar überhaupt niet betalen is ronduit brutaal. Helemaal als de opdrachtgever tevreden is met het resultaat maar verder niets meer van zich laat horen.

Ik begreep het standpunt van de tekstschrijver dus maakte ik direct de helft van het geld over. Zelf heb ik er gelukkig (nog) niet mee te maken gehad, maar het laat me wel stilstaan bij het risico dat ik loop bij nieuwe opdrachtgevers. Vooralsnog heb ik altijd achteraf een factuur gestuurd, maar stel nou dat een klant niet reageert op mijn betaalherinneringen. Wat dan?

 

Michiel • 14-12-2007, 18:59
Misschien aardig om eens een zwarte lijst van wanbetalers samen te stellen.
Xiwel • 14-12-2007, 21:48
@Michiel daar zijn al eens pogingen toe gedaan.

Naast wanbetalers bestaan er ook wanleveranciers. Om die reden moet je een goed en acceptabel betalingsschema overeenkomen. Bijvoorbeeld 33% voor aanvang. Zo kan de opdrachtgever zich na de opdracht niet terugtrekken en heeft de uitvoerder geld om het werk uit te voeren. 34% bij oplevering en 33% binnen 1 maand na oplevering. Dat laatste kan dienen als onderpand in geval het werk niet goed uitgevoerd is.
Frank Perquin • 15-12-2007, 19:08
Ik had in het verleden vooral last van opdrachtgevers waarvoor ik werk had gedaan en waarvan ik input verwachtte om verder te kunnen. Zo konden ze het uitvoeringstraject rekken, waardoor het erg lang duurde voordat er uberhaupt een factuur gestuurd kon worden. Met alle voorfinancieringsproblemen van dien.

Tegenwoordig leg ik alle afspraken vast in een overeenkomst en verwacht ik (omdat we een tegenwoordig een abonnementsdienst leveren) vooruitbetaling van de vaste kosten. Dat scheelt veel ongenoegen en voorfinancering.

Sterkte en blijf in elk geval goed achter je geld aanzitten...
Dirk Salm • 08-01-2008, 23:21
Louise,

Er bestaan bedrijven die een opdrachtgever vooraf kunnen screenen op solvabiliteit - hoe vaak failliet geweest etc. "Dun and Brandstreet" is er zo een en er zijn er meerdere.
Echter zullen de kosten moeten opwegen tegen de baten, of een deelbetaling vooraf wat je in je aandachtvestiging noemde.

Ik kom er nog wel op terug.

Dirk

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.