Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Grenzen verkennen • Ondernemer • 

Dat gebeurt mij niet. Opdrachtgevers die niet betalen. Mensen die je zoet houden, blijven uitstellen, mooie verhalen vertellen, zelfs tegen je liegen. Ik geloof graag in de goedheid van de mens. Dus geef ik iedereen het voordeel van de twijfel. Maar helaas. De realiteit is anders. Ik heb nu toch echt te maken met een wanbetaler.

Het gaat niet om tientjes. Niet eens om honderden euro's. Nee, ik kan er zeker een paar maanden van leven. In goed vertrouwen blijf je je inzetten, bel je op, stuur je mails, ga je gesprekken aan. Totdat de grens is bereikt. Geen zoethoudertjes meer voor mij. Ik ben sinds een paar weken gestopt bij deze opdrachtgever.

Hij wil niet betalen of kan niet betalen. In feite maakt het niet uit. De tijd die ik in deze opdrachtgever steek kan ik beter besteden aan andere opdrachtgevers. Opdrachtgevers die wèl betrouwbaar zijn en hun woord nakomen.

Ik ben best geduldig. Erg begripvol. Volgens sommige mensen misschien wat naïef. Het zij zo. Ik kan mezelf recht in de ogen kijken en zeggen dat ik er alles aan heb gedaan. Natuurlijk vind ik het jammer. Maar ook ik moet mezelf onderhouden. En dat gaat niet met gebakken lucht.

Gelukkig heb ik een goede boekhouder. Samen met een incassobureau probeert hij om deze kwestie zo goed mogelijk aan te pakken. Daar ben ik dankbaar voor. Want ik ben niet het type dat als een pitbull achter m'n centen aangaat. 'Een kat in het nauw maakt rare sprongen', zegt mijn boekhouder over deze kwestie. Wees gewoon eerlijk denk ik dan. Als je het geld niet hebt, verzin geen leugens en los de kwestie op een manier op die wel haalbaar is.

Voor alles is kennelijk een eerste keer. Ik had nooit gedacht dat ik ooit samen zou werken met een incassobureau. 8 maart word ik betaald, zo schrijft de opdrachtgever aan het incassobureau in een e-mail. De volgende (loze?) belofte. Wat er precies wordt betaald staat er overigens niet in.

Omdat ik niet het type ben dat met modder wil smijten, noem ik geen namen. Als ik concreet bewijs heb dat meer mensen gedupeerd raken, of op andere manier onrecht wordt gedaan, dan kom ik daar zeker op terug.

 

anita • 23-02-2011, 11:52
ben benieuwd of we met de zelfde te maken hebben
Antoine Strijbosch • 23-02-2011, 14:21
Beste Louise,
Vond je relaas via je twitteraccount. Hoe dan ook bestaat het grote ondernemersveld uit 'onwillende' en 'onmachtige' ondernemers/bedrijven. Mijn (onze) kracht zit 'm in het feit dat wij trachten zeer snel te achterhalen in welke categorie betrokken debiteur 'laatbetaler' thuis hoort. In beginsel gaan wij altijd uit van onmacht totdat het tegendeel is bewezen. Is het tegendeel bewezen dan moet er snel worden geschakeld. Snel schakelen betekent het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. Je hebt het namelijk over een groot bedrag en dat moet je middels bijv.een beslaglegging zeker gaan stellen. Wachten tot 8 maart is tijd voor de debiteur om z'n boeltje te laten klappen ! En dan ?
Omdat wij in gesprek gaan met 'laatbetalers' achterhalen wij ook wie en waar hij /zij nog geld van tegoed hebben. Door onze respectvolle manier van benaderen lopen veel ondernemers 'leeg' en bieden wij hen, indien gewenst de helpende hand om zijn/haar vorderingen ook, op onze manier te gaan innen.
Ik wens je in ieder geval veel succes toe en als ik je ergens mee van dienst kan zijn dan verneem ik graag.
Met een vriendelijke groet,
AGJF (Antoine) Strijbosch
Plus+ Incassobemiddeling
Xiwel • 24-02-2011, 11:11
Erg vervelend. Zelf heb ik alleen te maken gehad met grote projecten en grote bedrijven als klant. Daarbij was immer een betalingsschema. Deel vooruit en delen gekoppeld na oplevering van hardware en diensten. Op een manier waar beide partijen zich in konden vinden. Dus als een klant niet meer of te laat betaalde, dan stopten wij met leveren. Dat ging vrijwel altijd goed totdat we een flink project in de Ukraïne hadden. Die klant betaalde ons wel, maar had al jaren een flinke rekening bij hun zeehaven lopen. Onze spullen konden dus niet gelost worden. Uiteindelijk zijn we ook daar goed uitgekomen. Dwz ons bedrijf en niet de klant. Die hebben ook de wachtende zeeboot een maand moeten betalen.

Omgekeerd bestaat er ook een probleem. Zo heb ik ooit een goede schilder een te groot voorschot gegeven en toen begon ie aan klussen bij andere klanten waar nog geld voor binnen moest komen. Pas na 3 jaar heeft ie geleverd. En toen dacht ik ook: Nooit meer zo'n groot voorschot als er nog niets tegenover staat.
Louise Hildebrand • 24-02-2011, 14:32
@Anita. Ik mail je wel even.
@Antoine. Dank je wel voor je reactie en uitleg. Mijn incassobureau zit er bovenop!
@Xiwel. Als ik schilder zou zijn, dan zou ik diegene die het voorschot betaalt voorrang geven boven een klant die nog niet heeft betaald. Dat is toch eigenlijk veel logischer?
Xiwel • 24-02-2011, 22:24
@Louise: Deze man had dringend geld nodig. Ik had het al gegeven en bij anderen kreeg ie het als het werk af was. Dus gaat ie bij die anderen aan het werk. Op korte termijn levert dat meer op. Ofwel degene die het geld in handen heeft heeft de macht. Is altijd al zo geweest en zal waarschijnlijk nooit veranderen. Daarbij konden die anderen naar een andere schilder stappen, want zij hadden nog niets betaald. Ik kon dat niet, dat zou me op z'n minst gezeur opleveren om dat voorschot terug te krijgen. Is allemaal wel goed afgelopen en er speelde veel meer. Maar het gaat om het idee. De meeste mensen willen geen voorschot geven als daar niet iets tegenover staat.
Louise Hildebrand • 24-02-2011, 22:47
@Xiwel. Dank je wel voor je uitleg. Fijn dat het allemaal goed is afgelopen. Ik denk dat je gelijk hebt. Diegene met geld heeft de macht. Toch ergens wel jammer dat het zo werkt. Ik denk dat ik als schilder sterk met mijn geweten in conflict zou komen.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.