Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Een eerste gesprek met een potentiële klant is altijd spannend. Tal van vragen spoken door m'n hoofd. Wat kan ik verwachten? En niet geheel onbelangrijk: wat doe ik aan?

Ergens klinkt het onbenullig, maar juist bij een eerste kennismaking besteed ik extra veel zorg aan mijn outfit. Aangezien ik een uitpuilende kast heb met kleding (of nu wegens mijn verhuizing talloze tassen en vuilniszakken) heb ik keuze genoeg. Wordt het een broek of een rok? Een blouse of een top? Een colbert of juist niet? Iets modieus of iets klassieks? Laarzen of pumps?

Er zijn een aantal richtlijnen om te ontdekken wat de meest gepaste kleding is voor zo'n eerste gesprek:

  • 1. Branche waarin het bedrijf opereert

Een advocatenkantoor stelt andere kledingvoorschriften dan een sportschool. Dat lijkt me duidelijk.

  • 2. De website

Uit de website kun je vaak opmaken wat de cultuur is van een bedrijf. Formeel of informeel, pas je kleding hierop aan.

  • 3. Het eerste contact

Hoe verliep het eerste telefonische contact? Strikt zakelijk? Of was er ruimte voor een grapje? Ook een eerste contact kan je helpen om de juiste beslissing te maken over je outfit.

Weet je na deze richtlijnen nog steeds niet wat je aan moet? Zorg er dan voor dat je kleding er schoon, netjes en verzorgd eruitziet. Trek bij voorkeur iets aan waar je je lekker in voelt. Maar let op: ook hier zijn grenzen. Laat die XXXL-trui achterwege (tenzij je een beroep uitoefent in de bouw) en kies geen kleur die verkeerd kan vallen (kanariegeel of babyroze. Vooral voor mannen: babyroze is in mijn ogen echt iieeeuw!). Wit, zwart, blauw en beige zijn veilige, neutrale kleuren. Een pantalon met nette blouse is meestal goed. Check je schoenen op vuil en versleten hakken, doe lichte make-up op (althans, de vrouwen) en last but not least: wees jezelf. Ook al moet je voor deze ene keer iets langer nadenken over je outfit...

 

Barbara • 27-03-2008, 11:25
Niet weten wat je moet kiezen en dan moeten afgaan op hoe een website overkomt?! Ik zou zeggen: denk eerst na over hoe JIJ wilt overkomen! Ten slotte heb je een creatief beroep en bestempelt men jou als zodanig.... OK, met verf bespatte kleren is wel erg letterlijk.
Als je er netjes en presentabel uitziet (ik denk dan altijd aan een directiesecretaresse-stijl) in je eigen smaak kleren, zodat je jezelf kunt blijven en je natuurlijk kunt gedragen omdat je niet na hoeft te denken of je wel goed overkomt, dan zit het wel goed. Kun je je fijn concentreren op de reden van het gesprek :-)
Louise Hildebrand • 27-03-2008, 14:19
De website is niet geheel bepalend voor wat ik draag, maar kan wel doorslaggevend zijn wanneer het bijvoorbeeld gaat om de vraag wel of geen colbert (het gaat dus meer om de vraag: ga ik 'all the way netjes' of alleen 'netjes', waarbij ik me overigens in beide gevallen oké voel). Daarnaast heb ik misschien wel een creatief beroep, maar wil ik mezelf en mijn diensten natuurlijk wel verkopen (tenminste, als de opdracht me aanspreekt). Om dat te bereiken houd ik rekening met de gangbare dresscode. Kom je om in het werk of ben je inmiddels een BN'er, dan is het een ander verhaal. Dan kun je bij wijze van spreken aantrekken wat je wil.

Je reactie brengt me wel op de volgende vraag: hoe creatief is het beroep van tekstschrijver eigenlijk en hoe creatief kun je in dit vak met je kleding omgaan? Als (commerciële) tekstschrijver heb ik vooral te maken met de visie van een bedrijf en vragen op gebied van marketing en communicatie. In mijn beleving kan een fotograaf of journalist bijvoorbeeld veel meer 'maken' dan een tekstschrijver. Nu heb ik niet de behoefte om me extreem te kleden, maar zou een tekstschrijver zichzelf dan alsnog goed kunnen verkopen denk je?

Xiwel • 27-03-2008, 20:09
Zelf heb ik er in GB mee te maken gehad. Een grote Britse klant (de enige die staal maakt in dat land) had een dresscode: 'pak, wit overhemd en stropdas'. Dingen waar ik een pesthekel aan heb. Ik heb mijn baas dan ook laten betalen voor die onzin. Hun kantoor was zo vreselijk heet (25 graden) dat iedereen in de vergadering meteen het jasje uitdeed en de strop los (af mocht schijnbaar niet). Ook lekker vies al dat gezweet in die nylon shirts en stropdassen die in geen jaren bij een stomerij geweest zijn.

Voor mij was dat dus mooi de laatste keer. De strop hangt naast de neusringen die ik ook niet ga dragen als ik bij een Afrikaans bedrijf op bezoek ga. Met gepast kleden is niets mis, maar het gaat nog altijd om de inhoud en niet de verpakking. Een beetje aanpassen is okay maar je hoeft geen kameleon te zijn. Sterker nog, als de verpakking te mooi is ga ik twifelen of dat niet tot doel heeft om een gebrek aan inhoud moet verdoezelen.

Daarbij wil een klant ook weten hoe jij in het leven sta en dan kan je maar beter jezelf zijn. Zeker als je verder wilt met een klant en niet jarenlang een façade op wilt houden.

Ik moest ook bar lachen om de voorzitter van dat gezelschap met zijn gouden manchetknopen waar hij de hele tijd aan frummelde (zodat we die maar goed zagen). Het was ver voor de tijd van Pim, maar anders had ik me oorsgesteld dat vast ie vast elke dag 2 van die identieke keffertjes uitlaat als deel van zijn 'image'. :-)
Louise Hildebrand • 28-03-2008, 08:42
Ik ben zeker met je eens dat je geen al te mooie verpakking moet laten zien. Dat verlegt inderdaad de aandacht van de inhoud naar de buitenkant. Maar, dat is natuurlijk iets anders dan rekeninghouden met de gangbare dresscode. Daarmee zeg je in feite dat je deze dresscode (en dus het bedrijf) respecteert.

En ja, natuurlijk zijn er mensen die met hun kleding op een overdreven manier indruk willen maken. Gouden manchetknopen, mantelpakken, designerkleding en -tassen... Persoonlijk heb ik er niks mee. Waarschijnlijk had ik ook flink gegniffeld als ik naast je aan de bar zat. :-)

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.