Een eerste gesprek met een potentiële klant is altijd spannend. Tal van vragen spoken door m'n hoofd. Wat kan ik verwachten? En niet geheel onbelangrijk: wat doe ik aan?
Er zijn een aantal richtlijnen om te ontdekken wat de meest gepaste kleding is voor zo'n eerste gesprek:
Een advocatenkantoor stelt andere kledingvoorschriften dan een sportschool. Dat lijkt me duidelijk.
Uit de website kun je vaak opmaken wat de cultuur is van een bedrijf. Formeel of informeel, pas je kleding hierop aan.
Hoe verliep het eerste telefonische contact? Strikt zakelijk? Of was er ruimte voor een grapje? Ook een eerste contact kan je helpen om de juiste beslissing te maken over je outfit.
Weet je na deze richtlijnen nog steeds niet wat je aan moet? Zorg er dan voor dat je kleding er schoon, netjes en verzorgd eruitziet. Trek bij voorkeur iets aan waar je je lekker in voelt. Maar let op: ook hier zijn grenzen. Laat die XXXL-trui achterwege (tenzij je een beroep uitoefent in de bouw) en kies geen kleur die verkeerd kan vallen (kanariegeel of babyroze. Vooral voor mannen: babyroze is in mijn ogen echt iieeeuw!). Wit, zwart, blauw en beige zijn veilige, neutrale kleuren. Een pantalon met nette blouse is meestal goed. Check je schoenen op vuil en versleten hakken, doe lichte make-up op (althans, de vrouwen) en last but not least: wees jezelf. Ook al moet je voor deze ene keer iets langer nadenken over je outfit...
Als je er netjes en presentabel uitziet (ik denk dan altijd aan een directiesecretaresse-stijl) in je eigen smaak kleren, zodat je jezelf kunt blijven en je natuurlijk kunt gedragen omdat je niet na hoeft te denken of je wel goed overkomt, dan zit het wel goed. Kun je je fijn concentreren op de reden van het gesprek :-)