Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Gisteren kreeg ik op de sportschool onverwachts deze vraag voor m'n kiezen. 'In principe heb je een vaardigheid of doe je een kunstje die meerdere mensen kunnen', vervolgde X zijn verhaal.

En daar heeft X natuurlijk helemaal gelijk in. Want, waarom kiezen opdrachtgevers voor tekstschrijver A en niet B? Hoe selecteren ze een trainer? En wat is de reden dat mensen naar de ene coach stappen en niet naar de andere? Kortom, hoe werkt dat selectieproces in het hoofd van opdrachtgevers?

Voor het gemak draai ik het proces om. Stel je bent op zoek naar een tekstschrijver. Hoe ga je dan te werk? Allereerst kijk je in je directe omgeving. Is er iemand die je kan helpen bij klus X? Ken je geen tekstschrijver dan informeer je bij een vriend/kennis/collega of hij/zij een goede tekstschrijver kent. Negen van de tien keer heb je beet en hoef je niet verder te zoeken.

Is dat niet het geval, dan heb je een probleem. Tik je tekstschrijver in Google in, dan krijg je maar liefst 154.000 resultaten. De scherpe teksten schreeuwen je tegemoet. 'Communicatie die werkt', 'Tekst met effect' of 'Vakmanschap in tekstschrijven'. Leuk, maar dan? Waarschijnlijk bekijk je enkele websites waar (uiteraard) met zorg aan teksten is gesleuteld. Maar of je dan wijzer bent? Ga je met een (relatief duur) groot bureau in zee? Of kies je voor een (relatief minder dure) zzp'er?

Wat je ook kiest, je wilt graag prettig zaken doen. Dat houdt in dat het bureau of de zzp'er je wensen begrijpt en daarnaar handelt. Je wilt zekerheid dat diegene vakbekwaam is. Voel je ook nog een 'klik' bij iemand, dan ben je helemaal tevreden. Je staakt het zoeken en blijft je keuze trouw...

 

Frank Perquin • 21-01-2008, 13:05
Louise,

Goede analyse van het vraagstuk. Maar er is meer aan de hand. Vanuit onze ervaring merk ik dat alles samenhangt met 'meetbaar onderscheidend vermogen'. Dat is het belangrijkste criterium dat van invloed is op het keuze proces bij de opdrachtgever. Bij gebrek daaraan wordt gekozen voor 'ken ik al' of 'laagste prijs'. Als je dus als tekstschrijven nieuwe opdrachtgevers wilt hebben die je nog niet kent, dan is het dus belangrijk om aan jouw onderscheidend vermogen te werken. Voor de duidelijkheid: kwaliteit en service zijn geen onderscheidend vermogen omdat je deze niet vooral kunt vaststellen. Deze twee aspecten zijn hooguit klantenbinders, geen klantenvinders.

Voor tekstschrijven is het hebben van onderscheidend vermogen inderdaad lastig. Daarom ontstaat er een markt van netwerkverkoop en prijsvechten. Toch zijn er wel denkrichtingen mogelijk. Een specialisatie in een bepaald vakgebied of onderwerp kan een onderscheidend vermogen zijn (in elk geval tenopzicht van een deel van de markt). Denk aan: teksten voor in de zorg of technische teksten. Maar ook: journalistieke teksten of advertentieteksten. Let even op: dit onderscheidend vermogen gebruik je om jezelf te positioneren. Het is geen criterium bij opdrachtgevers die naar jou toekomen. Maak dus een onderscheid in ondernemersstrategie (alles aannemen wat binnenkomt) en verkoopstrategie (een heldere marktpositie).

Ik begrijp dat dit een lastige exercitie is, die lijkt het op 'nee' zeggen tegen opdrachtgevers. Dat is echter niet het geval. Het gaat over het de opdrachtgever zo makkelijk mogelijk te maken om voldoende aankoopargumenten te verzamelen om bij jou te kopen. Op mijn website staat een lijstje boeken die je mogelijk inspireren om een meetbaar onderscheidend vermogen te ontwikkelen dat bij je past: www.businessrelatie.nl Vooral het boek 'de blauwe oceaan' geeft hiervoor een aantal handige handvaten en denkrichtingen.

Succes en ik ben benieuwd wat je bedenkt,

Frank
Xiwel • 21-01-2008, 15:57
Volgens mij zoeken mensen geen textschrijver (m/v), maar iemand die texten maakt die effect hebben. Dat zoeken gebeurt ook niet door een eenling, die gaat vrijwel zeker doe-het-zelven. Ik denk dat bedrijven of organisaties een textschrijver zoeken en dan is er altijd wel iemand die een kennis of goede ervaringen met iemand/een bedrijfje heeft. Google wordt dan hooguit gebruikt om het mailadres of telefoonnummer van die iemand te vinden.

Het moet ook klikken tussen de persoon die de text maakt en de persoon (kunnen er meer zijn) die de text wil hebben. Textschrijvers die tegen mij zeggen: "Geef je informatie maar en ik maak er een goed verhaal van." zullen bij mij lager scoren dan iemand die een gezond overleg aangaat. Texten maak je dan ook met elkaar.

Ik heb in een bedrijf gewerkt waar we (het personeel) zelf brochures en noem maar op maakten. Had te maken met zeer specifieke technische kennis. Onze eerste concurrent zat pas in Oostenrijk. Alle verhalen die ik maakte (ging allemaal in het Engels, wat ik makkelijker vind dan Nederlands) liet ik wel door heel wat verschillende mensen lezen om te zien hoe er op gereageerd werd. Vervolgens niet moeilijk doen over aanpassingen; het ging om het bedrijfsbelang en niet om mijn ego. Het tekenwerk en de duidelijkheid van grafieken en tabellen vond ik mimstens zo belangrijk. Bij techneuten werkt dat beter dan texten.

Later kwam ik bij een groot ambtenarenbedrijf met een eigen PR/communicatie-afdeling en met mensen die later een textschrijfbedrijfje zijn begonnen. Uit hun schrijfproducten kon ik niet de meerwaarde halen als ik dat vergeleek met het eerste bedrijf.
Huub Koch • 21-01-2008, 18:10
99,9% van mijn klanten krijg ik via mond op mond reclame via eerdere klanten.
Frank Perquin • 21-01-2008, 19:31
Alle constateringen zijn waar. Ik beschrijf de processen die je tegenkomt als jij als tekstschrijven actief op zoek wilt naar aanvullingen in je netwerk. En de processen die bij de opdrachtgever spelen als er geen (directe) leverancier in beeld is. Ik begrijp dat dit voor menig ZZP-er te ver gaat, maar geloof me, wij hebben dagelijkse ervaring met het actief in contact brengen met nieuwe opdrachtgevers en mijn beschrijvingen zijn onze dagelijkse werkelijkheid. Bovendien, je weet hoe het werkt met de waarheid: als je het niet eerder gezien hebt, geloof je niet dat het kan. En, zoals ik het ook graag zeg: iedereen heeft het recht om kansen te laten liggen ;-)
Reiziger • 21-01-2008, 21:15
Mond OP mondreclame? Zo wil iedereen wel klanten krijgen... :-))
Louise Hildebrand • 22-01-2008, 19:38
Dank voor jullie reacties! Morgen plaats ik er een weblogbericht over.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.