Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Vanochtend was ik bij Jan Glas, een van mijn eerste opdrachtgevers en diegene die me heeft gemotiveerd om een eigen weblog te starten. Destijds wist ik nauwelijks wat een weblog was en wat de voordelen ervan (kunnen) zijn dus verzamelde ik alle informatie die ik hierover kon vinden.

Ik kan me herinneren dat ik een boek kocht over deze onlinedagboeken. Haarfijn werd me verteld wat weblogs zijn, welke soorten er bestaan en hoe je een eigen weblog kunt starten. Slechts een vijftiental regels werd gewijd aan het waarom van weblogs. De insteek van Jan, webloggen als marketingtool, ontbrak dus kostte het me enige tijd voordat ik mijn draai hierin kon vinden.

Waar ik nu erg nieuwsgierig naar ben is de manier waarop bloggende ondernemers met hun weblog omgaan. Wat er allemaal door hun hoofd spookt voordat ze een bericht online zetten. Welke overwegingen er worden gemaakt. En of er überhaupt wordt nagedacht over een bericht.

Praat ik voor mezelf dan is het plaatsen van een blog best een proces. Ik houd namelijk met veel dingen rekening: het onderwerp, de mate waarin ik openheid geef over mijn business, de privacy van klanten, de mate waarin ik persoonlijk kan en wil worden, de balans tussen de verschillende berichten, de mate waarin ik stelling kan en wil nemen etc.... Zouden er ook ondernemers zijn die geen rekeninghouden met dit soort zaken?

En hoe zit het eigenlijk met de overige webloggers? Webloggers die niet onder een pseudoniem, maar onder hun eigen naam een persoonlijk weblog onderhouden. Kunnen zij ontsnappen aan een rationeel denkproces voordat een bericht de wijde wereld in wordt gestuurd?

 

Rick Huizinga • 01-08-2007, 14:09
Hoi Louise,

Ontsnappen aan een rationeel denkproces is per definitie onmogelijk. Als niet-zakelijke blogger op tilburg.blogtalk.nl is bij het ontstaan van een idee voor een verhaal of column al meteen duidelijk of het geschikt is voor publicatie in mijn blog. De enige afweging die ik maak is de keuze om bepaalde woorden of uitdrukkingen al dan niet te gebruiken, rekening houdend met het feit dat het openbaar is en door iedereen gelezen kan worden. En woordkeuze is ook bepalend of je met je boodschap wel doordringt tot de lezers.
Groet, Rick.
Louise Hildebrand • 01-08-2007, 16:54
Dank voor je reactie. Voor jou is het dus meteen duidelijk of een verhaal geschikt is voor je blog. Welke richtlijnen gebruik je hierbij? Ik begrijp dat je in ieder geval een boodschap wilt overbrengen aan de lezers?
Rick • 02-08-2007, 13:25
Bij het schrijven is het in eerste instantie gewoon mijn inspiratie die gekieteld wordt. Columns en verhaaltjes publiceer ik in mijn blog, "ter leringh ende vermaeck". De teksten spreken voor zich met een breed scala aan onderwerpen. Verder schrijf ik nog gedichten, parodieën op reclames en tv programma's, recensies, teksten voor websites, filmpjes, sketches, materiaal voor stand up comedy, tv reclames, limericks, materiaal voor de verborgen camera, puzzels en filosofilologieën (aforismen). En op het moment wordt het typoscript van een boek gelezen door enkele personen en wil ik binnenkort een uitgever gaan zoeken.
Louise Hildebrand • 10-08-2007, 21:19
Ik wist niet dat je zo veel schreef buiten je weblog om. In ieder geval veel succes bij het vinden van een uitgever! Kijk hiervoor ook eens op: www.freemusketeers.nl.
Huub Koch • 15-08-2007, 15:14
Webloggen is jezelf laten kennen. Daar mogen restricties aan zijn, maar je bezoekers moet zich wel een beeld kunnen vormen van wat jou bezighoudt. Daar zijn trouwens heel wat formats voor te bedenken, maar als ondernemer is de belangrijkste fout die je kunt maken: teveel marketing in je blog stoppen. Daar zitten bezoekers helemaal niet op te wachten. Wat bezoekers wel interessant vinden zijn achtergronden, tips, persoonlijke ervaringen, links, filmpjes en podcasts (mits inspirerend) en andere nieuwe ontwikkelingen. Zelf schrijf ik over alles wat me boeit. Daardoor kan ik, binnen mijn vakgebied, heel breed berichten over mijn speurtocht naar nieuwe ontwikkelingen. Soms via uitgebreide achtergrondartikelen, soms via links en multimedia. Belangrijkste criterium om een posting te plaatsen is de relevantie in relatie tot wat ik zelf interessant vind en wat ik doe voor klanten. Als een klant dan later interesse heeft voor een bepaald fenomeen kan ik verwijzen naar de postings die ik daar over heb staan. Gezien het aantal hits dat ik krijg op oudere postings zijn die blijkbaar niet alleen interessant voor mijn directe omgeving, maar ook voor veel andere bezoekers. Die interesse wijst ook nog op iets anders dat inherent is aan communicatie. Ik schreef daar eerder over in een artikel over Typografie: The most mysterious part of design is 'the interesting'. The interesting is hard to describe, but we know that if something has meaning for us, it will also have meaning for others. That is why only the best is good enough, but what is best depends on goals and budget.
Louise Hildebrand • 15-08-2007, 17:54
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik vind het ook niet interessant als een ondernemer te veel marketing in z'n berichten stopt. Alleen hoera-verhalen vind ik daarom totaal niet interessant. Juist de balans tussen positieve en minder positieve berichten vind ik spannend. Waar ik zelf meteen op afhaak zijn ellenlange teksten, daarom houd ik berichten bewust kort, maximaal 300 à 350 woorden.
'Belangrijkste criterium om een posting te plaatsen is de relevantie in relatie tot wat ik zelf interessant vind en wat ik doe voor klanten.' Die zin ga ik onthouden, bedankt!

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.