Vanochtend was ik bij Jan Glas, een van mijn eerste opdrachtgevers en diegene die me heeft gemotiveerd om een eigen weblog te starten. Destijds wist ik nauwelijks wat een weblog was en wat de voordelen ervan (kunnen) zijn dus verzamelde ik alle informatie die ik hierover kon vinden.
Ik kan me herinneren dat ik een boek kocht over deze onlinedagboeken. Haarfijn werd me verteld wat weblogs zijn, welke soorten er bestaan en hoe je een eigen weblog kunt starten. Slechts een vijftiental regels werd gewijd aan het waarom van weblogs. De insteek van Jan, webloggen als marketingtool, ontbrak dus kostte het me enige tijd voordat ik mijn draai hierin kon vinden.
Waar ik nu erg nieuwsgierig naar ben is de manier waarop bloggende ondernemers met hun weblog omgaan. Wat er allemaal door hun hoofd spookt voordat ze een bericht online zetten. Welke overwegingen er worden gemaakt. En of er überhaupt wordt nagedacht over een bericht.
Praat ik voor mezelf dan is het plaatsen van een blog best een proces. Ik houd namelijk met veel dingen rekening: het onderwerp, de mate waarin ik openheid geef over mijn business, de privacy van klanten, de mate waarin ik persoonlijk kan en wil worden, de balans tussen de verschillende berichten, de mate waarin ik stelling kan en wil nemen etc.... Zouden er ook ondernemers zijn die geen rekeninghouden met dit soort zaken?
En hoe zit het eigenlijk met de overige webloggers? Webloggers die niet onder een pseudoniem, maar onder hun eigen naam een persoonlijk weblog onderhouden. Kunnen zij ontsnappen aan een rationeel denkproces voordat een bericht de wijde wereld in wordt gestuurd?
Ontsnappen aan een rationeel denkproces is per definitie onmogelijk. Als niet-zakelijke blogger op tilburg.blogtalk.nl is bij het ontstaan van een idee voor een verhaal of column al meteen duidelijk of het geschikt is voor publicatie in mijn blog. De enige afweging die ik maak is de keuze om bepaalde woorden of uitdrukkingen al dan niet te gebruiken, rekening houdend met het feit dat het openbaar is en door iedereen gelezen kan worden. En woordkeuze is ook bepalend of je met je boodschap wel doordringt tot de lezers.
Groet, Rick.