Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Persoonlijk • 

Maandelijks word ik een paar keer gebeld voor het plaatsen van een advertentie. In een krant, folder, boek of whatever. Maandag had ik weer een telefonische verkoper aan de lijn. In eerste instantie dacht ik aan een mogelijke klant, maar dat idee werd binnen enkele seconden acuut overboord gegooid.

Want, je haalt ze er feilloos uit. Diegenen die je wat aan willen smeren. Het is de gemaakte toon van spreken, de manier waarop ze hun boodschap voorlezen. En de manier waarop ze je benaderen.

'Spreek ik met het tekstbureau?' (Soms aarzelend uitgesproken alsof ik het zoveelste nummer ben uit het telefoonboek.)

Spreek ik met diegene die gaat over de financiën?' (Ofwel: ik aas op je geld.)

Of: 'Spreek ik met de directeur?' (Bingo. Verlies vooral geen kostbare tijd aan mensen zonder beslissingsbevoegdheid.)

Vervolgens verstrekt negen van de tien verkopers binnen twee minuten zóveel informatie dat je onmogelijk alles in je op kunt nemen om af te sluiten met: 'Klinkt interessant hè?' of iets in die trant (fijn dat soort mensen dat voor je beslist). Zo ook maandag. Omdat ik best nieuwsgierig was naar het aanbod, vroeg ik de dame om informatie per e-mail. Dat kon ze helaas niet doen. Op zo'n moment klapt acuut de deur dicht. Hoezo kan ik de informatie niet per mail ontvangen???

'We doen dat omdat we een selecte groep tekstschrijvers uitnodigen om mee te doen.'

Ja en, denk ik dan, waarop ik de dame vriendelijk zeg dat ik het aanbod moet afslaan.

'Alleen omdat ik de informatie niet wil opsturen?', vroeg de dame verbaasd en een tikkeltje geïrriteerd.

'Klopt. Als ik iets koop wil ik wèl graag weten wat ik koop en er op z'n minst rustig over na kunnen denken. In ieder geval veel succes met de verdere werving.'

Mijn beeld van telefonische verkopers wordt er op deze manier niet beter van...

Eerdere berichten over dit onderwerp:

Telefonisch verkopen is verdomd lastig
Advertentie op Marktplaats?

 

Arjan Jonker • 20-03-2008, 09:07
Ha! Ik heb waarschijnlijk precies dezelfde verkoopster, of in ieder geval van hetzelfde product, aan de lijn gehad. Het gesprek verliep ongeveer zoals jij nu schetst. 'Een selecte groep tekstschrijvers', en dan een boekje dat aan snelgroeiende MKB-bedrijven gestuurd wordt met minimaal een half miljoen omzet per jaar. Klinkt bekend?

Ik wilde weten of ze zoiets al eerder gedaan hadden. 'Ja', was het antwoord. En met veel succes, natuurlijk. Maar meer vertellen ze dan ook niet. Ik zei nog wel dat ik er over na zou denken. Of ze maandag terug wilde bellen. 'O, maar dat is wel laat!' Nou goed, donderdag dan? 'Nou, ik zal kijken of we dan nog niet vol zitten.' (met inderdaad ook die lichtelijk geïrriteerde toon)

Toen was ik er eigenlijk al uit. Had er eigenlijk spijt van dat ik niet direct gezegd had dat ik het niet doe. Maar goed, die kans krijg ik (als het goed is, als ze nog niet volzitten!) vandaag alsnog...

Overigens dacht ik aan het begin van het gesprek ook even dat ze echt belde omdat ze een opdracht voor me had. Maar precies wat je zegt: aan de toon hoor je eigenlijk al direct dat ze iets willen verkopen, niet kopen. Helaas...
Louise Hildebrand • 20-03-2008, 09:23
Heel bekend! Het ging inderdaad om een boekje voor het MKB. Dus ze hebben jou ook al gevonden? Ik ben inderdaad benieuwd of ze je terugbelt. Wat waren de kosten ook alweer? 250 euro? Pas te betalen achteraf, na het verschijnen van het boekje? Daarom kon ik geen schriftelijke informatie ontvangen. 'Omdat u als klant verzekerd bent van kwaliteit.' (???) Het moet toch niet gekker worden...

Overigens denk ik nog steeds dat adverteren in dit soort media weinig oplevert!
Arjan Jonker • 20-03-2008, 09:37
Ik denk zelfs dat het helemaal niets oplevert. Geen enkele klant heb ik binnengehaald omdat ik in één of ander boekje stond. Ook niet via de Gouden Gids of de Telefoongids o.i.d.

Maar nu weet ik zeker dat het dezelfde was. Idd: ongeveer 250 euro, achteraf te betalen.

Misschien had ik het anderhalf jaar geleden wel gedaan. Het praatje is toch verleidelijk: met een 'selecte' groep in zo'n boekje, dat naar veel bedrijven wordt gestuurd, die zogenaamd allemaal brochures gaan of willen maken, en nieuwsbrieven, websites, etc.
Maar nu, nu ik al een aantal klanten heb, weet ik simpelweg beter.

Ben benieuwd naar haar reactie. Ik laat het nog wel even weten! ;-)
Arjan Jonker • 20-03-2008, 09:44
Nou, als je het over de duivel hebt...

Het viel me alles mee! Ze klonk vrolijk, en toen ik zei dat ik het niet deed, vroeg ze alleen even waarom. Met mijn uitleg nam ze genoegen én bleef vriendelijk. Misschien had jij dan toch een ander. ;-)
Louise Hildebrand • 20-03-2008, 10:14
Misschien wel! Anyway, ik ben benieuwd hoe select de selecte groep tekstschrijvers blijft. ;-)
Xiwel • 20-03-2008, 11:28
Klopt et dat het om een of andere Ijsselmediagroep gaat? Zie: www.proz.com (onderaan)
Louise Hildebrand • 20-03-2008, 16:36
Ik kan me de naam van het bureau niet herinneren, misschien dat Arjan een beter geheugen heeft?
Arjan Jonker • 25-03-2008, 17:06
Yep, het was de IJsselmediagroep.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.