Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Training • 
Trainingen zijn vooral leuk.Het leereffect van cursussen ligt bedroevend laag, vindt hoogleraar Toon Taris. Zo kopt een artikel in het Financieel Dagblad.
(....) 'Een leven lang leren is belangrijk, houdt onze werkgever ons voor en ook de politiek sinds een paar jaar. We moeten bijscholen, omscholen, op congres of cursus om te leren beoordelen. In grote organisaties leren jonge managers zich te pletter in zogenaamde management-developmenttrajecten. Toon Taris betoogt vandaag in zijn oratie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen dat het effect van al die trainingen en cursussen voor werknemer en werkgever vaak minder groot is dan wel wordt gedacht.

'Het idee van trainingen en cursussen is natuurlijk sympathiek. Het hoort erbij, als werkgever wil je dat je bedrijf zich ontwikkelt, competitief is en niet stilstaat. En je laat zien dat je wilt investeren in een werknemer. De werknemer is blij met de cursus, want die is er even uit.'

'Toch blijkt uit onderzoek dat we het meeste leren uit de praktijk, het zogenaamde informele leren. Bijna niemand heeft ooit een cursus Word gedaan, maar toch kunnen we het allemaal. Kijk naar autorijden, dat leer je in de praktijk, als je de lessen hebt gevolgd. Van wat we leren in het formele leren, dus trainingen, blijken we slechts 10 tot 20% toe te passen, is uit een ander internationaal onderzoek gebleken.'

Werkgevers zijn zich bewust van dit geringe leereffect, volgens Taris. 'Je ziet dat als het economisch minder gaat, er het eerst in cursussen en trainingen wordt gesneden. Zo belangrijk is het blijkbaar ook niet voor het presteren van het bedrijf. De werkgevers beschouwen het als een cadeautje. Veel trainingen kun je zien als netwerkevenementen, waar je 's avonds met je collega's gezellig in de bar zit in dat hotel op de Veluwe.'
(....)

Bron: www.fd.nl

In hoeverre iemand iets opsteekt van een training of cursus is denk ik afhankelijk van drie dingen:

1. de motivatie om te leren (hoe boeiend vind je de stof, heb je de cursus zelf uitgekozen of moet je de cursus volgen van je werkgever?);

2. de aansluiting van de cursus op het kennisniveau van de cursist (word je verrast door de stof of ben je al op de hoogte van alles wat er wordt verteld en gedaan?);

3. het niveau van de cursus (niet te makkelijk maar zeker ook niet te moeilijk want dat werkt frustrerend);

4. en ten slotte: de manier waarop kennis wordt aangereikt (droog en saai of juist dynamisch en inspirerend).

Wil je een optimaal leereffect, dan moet er een goede mix zijn van deze vier aspecten. Dat is lastiger dan we denken. Misschien dat we daarom zo weinig opsteken van al die trainingen. ;-)

 

Xiwel • 03-12-2007, 18:08
Het verschilt nogal. Algemene cursussen zijn aan mij niet besteed.

Beter is het dat ik eerst zelf kijkt of het lukt, en zo niet volg ik voor het probleem (nieuwe software of apparaat) een cursus. In dat geval ben ik gemotiveerder. Dergelijke cursi doen het bij mij wel goed. Overigens is het vaak niet nodig, ik ben nogal autodidactisch. En ja, veel mensen gaan niet goed met MS Word om, die zouden nodig eens een cursus moeten volgen.
Louise Hildebrand • 04-12-2007, 09:34
Bij mij is vooral de motivatie om te leren belangrijk. Hoe boeiender ik het onderwerp vind, hoe 'milder' ik ben op de overige punten.

Nou ben ik wel nieuwsgierig waarom veel mensen niet goed omgaan met MS Word. Wat gaat er dan zoal mis?
Xiwel • 04-12-2007, 13:28
@Louise: Veel Word-gebruikers kunnen niet omgaan met headers en footers. Gevolg is dat zij onderaan de pagina zelf een footerregel tikken. Als je zo'n document op een iets andere printer afdrukt, dan komt zo'n 'footer' bovenaan de nieuwe pagina. Automatische inoudsopgave vindnen de meeste Wordgebruikers ook te lastig, dus tikken ze elf maar een lijstje.

Misschien is wel het ergste dat men geen tabellen weet te maken. Lijsten met tekst kunnen vaak beter in de Word-tabel dan in een Excel-bestand. Vaak wordt te snel uitgeweken naar Excel met alle printellende vandien. Als je met een tabel niet hoeft te rekenen of te sorteren, dan is Word-tabel vaak veel handiger. Je kan ook een Excelstuk in een Word-document nesten. Dat is misschien wel de mooiste oplossing, maar die kom ik vrijwel nooit tegen.

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan terwijl ik Word maar erg weinig gebruik. Als ik mensen op een kantoor bezig zie, dan kan ik vaak een paar handen vol elementaire Outlook, Verkenner, Word en Exel-tips geven. waar steevast het antwoord 'Goh kan dat ook?' op komt.

Overigens heeft mijn oude baas bij de invoering van MS Office (1996) wel 40 uur cursus per persoon laten geven, die je zelf in mocht delen over de diverse Office-onderdelen en waarbij ook macro's en scripting behandeld werden. Dergelijke snaakse opties worden vrijwel nooit toegepast.

De meeste gebruikers hebben overigens voldoende aan MS-Works, wat een stuk goedkoper is en waarmee het meeste (op de macro's na) ook kan.
Louise Hildebrand • 05-12-2007, 09:29
Ik denk meestal zo: als ik iets met een bepaald programma wil doen, dan hebben de ontwikkelaars vast al eens verzonnen dat dat handig. Of het me daarna ook lukt is overigens een tweede ;-)

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.