Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Bewustwording • Goed in je vel zitten • Persoonlijk • Zwangerschap • 

Inmiddels ben ik zo'n 5,5 maand zwanger. In de afgelopen periode heb ik me vooral op mentaal gebied ontwikkeld. Van blijdschap, enige onzekerheid en onrustige gevoelens, voel ik me nu een stuk relaxter en zelfverzekerder over de zwangerschap. Want jeetje. Wat komt er veel op je af bij zo'n eerste zwangerschap. Er ging een hele nieuwe wereld voor me open!

25 weken zwanger: hoe heb ik de afgelopen periode beleefd?

Er moet van alles geregeld worden
Nauwelijks bijgekomen van het goede nieuws moest er vooral veel geregeld worden. Je moet in een vroeg stadium al je kraamzorg regelen, afspraken maken met een verloskundigenpraktijk en beslissingen maken over allerlei screenings en testen (om te ontdekken of je kindje mogelijk een afwijking heeft). En als er iets is waar ik een hekel aan heb is ver vooruit kijken en dingen regelen!

Lichamelijke en mentale veranderingen
Daarnaast verandert er een hoop in je lichaam. De hormonen gieren door je lijf, je ervaart voedsel en geuren op een andere manier (tenminste, ik wel), je manier van denken kan per minuut veranderen en in mijn geval kon ik veel gemakkelijker zeggen wat op mijn hart lag.

Of dat nou kwam omdat ik een korter lontje kreeg, of omdat ik minder bang was om de waarheid te zeggen. Ik heb me in de afgelopen periode enorm verbaasd over mijn gedrag. Het voelde alsof ik niet meer bang was om m'n mond open trekken. Om meer voor mezelf en voor mijn dochtertje op te komen (ja, we krijgen een dochtertje). En eigenlijk voelt dat best goed!

Oergevoel van bescherming
Misschien komt er tijdens de zwangerschap ook wel een oergevoel van bescherming naar boven. Om een voorbeeld te noemen. Ik zat bij mijn tante achter in de auto en ze reed als een bezetene over de weg en over drempels. Bij elke drempel waar ze overheen scheurde voelde ik een enorme schok in mijn buik. Niet fijn kan ik je zeggen.

Normaalgesproken zou ik uit beleefdheid mijn mond houden. Nu vroeg ik meteen of ze wat rustiger kon rijden. En toen ze nog steeds als een gek over de weg reed, reageerde ik flink feller en liet ik mijn irritatie merken. Voorheen zou ik dat echt niet doen!

Betrouwbare informatie
Wat me vooral heeft verbaasd is dat er ongelooflijk veel shit te vinden is op internet wanneer het gaat over een zwangerschap. Je zou denken dat er over een onderwerp zoals zwanger zijn juist veel betrouwbare informatie te vinden is. Niet dus!

Dat werd overigens ook gezegd door mijnverloskundige. "Kijk vooral niet op internet. Elke site zegt wat anders. En heeft andere tips. Ook al ziet een site er betrouwbaar uit, blijf vooral erg kritisch over datgene wat je leest en wat je gelooft."

Sporten en zwangerschap
Zo wilde ik vanwege mijn sport- en lesgeefactiviteiten meer weten over sporten en zwangerschap. En over het trainen/gebruiken van de buikspieren (lees ook dit blog). Is dat nou goed of niet goed? Na flink wat onderzoek en gespit op internet kwam ik betrouwbare informatie tegen. Het fit houden van je buikspieren, zowel je rechte als je schuine buikspieren, is juist goed! Natuurlijk moet je geen 100 sit-ups of crunches op een dag doen en streven naar een platte buik. Maar een gezonde manier van sporten en beweging verkleint kennelijk de kans op een blijvende diastase. En zorgt ervoor dat je stabiliteit van je lichaam tijdens de zwangerschap goed blijft en dat je na de bevalling sneller herstelt. (Lees ook dit blog van een oefentherapeut Mensendieck.

De combinatietest en de NIPT
En dan de testen die onderzoeken hoe groot de kans is op een kind met down-, edwards- of patausyndroom. Ook daar moesten we een beslissing over nemen. Wel een van deze testen doen of niet? Want, aangezien ik 40-plusser ben is de kans op een kind met een afwijking groter. Tenminste, dat heb ik van mijn omgeving vernomen en las ik op internet. Ook dat wilde ik goed onderzoeken. Hoe groot is deze kans dan? En hoe betrouwbaar is zo'n test nou eigenlijk? Onderstaande gegevens uit een brochure met de laatste ontwikkelingen gaf meer inzicht.

Zwanger na je 40ste
Grotere kans op een gezond kind
Zoals in de tabel te zien is zijn 200 tot 615 vrouwen op de 10.000 vrouwen van 41 en ouder zwanger van een kind met down, edwards of patau. Dat zou betekenen dat ik vanwege mijn leeftijd een kans heb van 2 tot 6% dat ik een kindje draag met een van deze aandoeningen. En dat ik dus een kans heb van 94 tot 98% dat ik een gezond kindje draag. Dat maakt de uitspraak: 'Vanwege je leeftijd is de kans op een kind met een afwijking groter', veel genuanceerder! De kans op een gezond kindje is dus vele en vele malen groter.

Geven deze testen zekerheid? Nee. Zowel de combinatietest als de NIPT testen de kans op een aandoening. Je kunt dus onnodig ongerust worden of alsnog een kindje krijgen met een van de genoemde aandoeningen. Om bovenstaande redenen hebben ik en mijn partner ervoor gekozen om deze testen niet te doen.

De 20-weken echo
Vervolgens stond de volgende keuze voor de deur. De 20-weken echo. Dit is een medische echo die niet door een verloskundige wordt uitgevoerd, maar door een echoscopist. Via deze echo wordt o.a. gekeken naar de aanwezigheid van een open rug of een open schedel. Ook kijkt de echoscopist naar de ontwikkeling van de organen van het kind. Als bij de 20 wekenecho iets afwijkends wordt gezien, dan zijn de gevolgen voor het kind niet altijd duidelijk. Meestal wordt er een vervolgonderzoek aangeboden.

Deze echo hebben we wel gedaan, vooral omdat we het leuk vonden om nog een keer naar ons dochtertje te kijken. Gelukkig werd er niets afwijkends gevonden. Maar ook deze uitslag geeft geen garantie op een gezond kindje.

Kortom, een hoop keuzes, en een hoop informatie waar ik niet van op de hoogte was. Om niet eens te spreken over bevallen, soorten kinderwagens, babyspullen waar ik het bestaan niet eens van wist of het aanvragen van een zwangerschapsuitkering (omdat ik zelfstandige ben).

Gelukkig heb ik nog even. Wordt vervolgd.

Lees ook deze blogs over mijn zwangerschap:
Ik ben zwanger, en nu?
Zwangerschap, buikspieren trainen en lesgeven op de sportschool

Naast blogs schrijven over uiteenlopende thema's werk ik als psycholoog, trainer en coach. Ik geef presentaties, trainingen en coachingstrajecten over onderwerpen gerelateerd aan mentale gezondheid zoals werkstress en mentale weerbaarheid. Kijk hier voor mijn dienstenaanbod. Wil je meer informatie, stuur dan gerust een e-mail naar: info@louisehildebrand.nl.

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.