Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

Iedereen wil gelukkig zijn. De manier waarop we dit geluk zoeken verschilt van mens tot mens. Niet iedereen slaagt hierin. In deze serie van blogs ga ik dieper op dit onderwerp in. Hierbij gebruik ik mijn persoonlijke ervaring en mijn praktijkervaring als psycholoog, trainer en coach. Heb jij suggesties voor een onderwerp? Stuur gerust een e-mail naar info@louisehildebrand.nl. Misschien kan ik er een blog over schrijven. Blog 2 gaat over ons brein en negatief denken. In hoeverre laat jij je hierdoor beïnvloeden?

Blog 2: tips voor meer geluk. Pak je brein aan

Ons brein als zegen of vloek?

We hebben als mens een prachtig brein gekregen. Een brein die ons helpt om slimme beslissingen te nemen. Om vooruit te denken zodat we bijvoorbeeld een mooie reis kunnen plannen. En om naar het verleden te kijken zodat we kunnen leren van onze fouten. Het brein biedt dus veel voordelen. Tegelijkertijd is het de allergrootste vijand van ons geluk.

Lees hieronder een paar uitspraken van cliënten. Uitspraken die hun gevoel van geluk flink verstoorden:

"Ik blijf maar nadenken aan wat mijn moeder zei. Zij zei dat ik nooit zal veranderen. Dat ik altijd negatief was en dat ik altijd negatief zal blijven."

"Ik vind dat ik altijd de beste moet zijn. Als ik dat niet ben, dan voel ik dat ik heb gefaald."

"Ik moet zoveel van mezelf. Ik moet presteren op mijn werk, ik moet thuis alles op orde hebben en ik moet er altijd goed uitzien."

Waar heb jij jouw gedachten vandaan geplukt?

Het zijn gedachten die misschien ook wel bij jou zijn opgekomen. Gedachten die zijn meegegeven tijdens je opvoeding. Of misschien begon je deze gedachten te geloven op het moment dat je ging studeren of ging werken. Misschien waren deze gedachten heel normaal in je vriendenkring. Of misschien weet je niet eens waar je ze vandaan hebt. En zijn deze gedachten voor jouw gevoel altijd aanwezig geweest.

Vet irritant. Want hoe sterker dit soort gedachten in je opkomen, hoe meer je erin gaat geloven. En hoe meer je jouw gedrag en denkwijze hierop gaat aanpassen. Of juist niet. De dame die dacht dat ze altijd negatief was bang dat ze niets kon doen om zich beter te voelen. Wat een onzin!

Wat je denkt is (niet altijd) waar

Van jongs af aan hebben we geleerd om ons brein heel serieus te nemen. Dat kunnen we onszelf niet eens kwalijk nemen. Want niemand heeft ons geleerd dat ons brein heel veel onzin produceert. Vooral wanneer het gaat om negatieve gedachten of gedachten die ons geluk verstoren. Zoals de zogenaamde IK MOET-gedachten. Of alle rampscenario's die door je hoofd kunnen gaan op het moment dat je bijvoorbeeld door je baas op kantoor wordt geroepen. Of ruzie hebt met je partner. (In je hoofd is je relatie misschien al 100 keer stukgelopen).

Zeg ik hiermee dat elke negatieve gedachte verkeerd is? Nee natuurlijk niet. Sommige negatieve gedachten kunnen heel handig zijn. Bijvoorbeeld om gevaar op te merken. Als je in een stil en donker steegje een vreemd figuur op je af ziet lopen, dan is het heel handig om te denken: wat moet die vent van me? Dat zorgt ervoor dat je alert en voorzichtig bent in mogelijk gevaarlijke situaties.

Maar, we kunnen ook overdrijven in ons geloof in negatieve gedachten.

Wat kun je hieraan doen?

1. Eerste stap is beseffen dat een gedachte niet altijd waar hoeft te zijn. Je kunt een gedachte krijgen door je opvoeding, door dingen die je hebt meegemaakt, of door zelf oplegde strenge eisen (ik MOET er altijd goed uitzien of IK MOET altijd goed presteren op mijn werk).

2. Tweede stap is je brein aanleren om onderscheid te maken tussen gedachten die jou verder helpen en gedachten die jouw gevoel van geluk en tevredenheid verpesten.

3. Derde stap is leren om meer aandacht te besteden aan positieve en optimistische gedachten. Juist omdat ons brein geneigd is om vooral aandacht te geven aan negatieve gedachten!

Lees ook dit blog:
Blog 1. Tips voor meer geluk. Geld maakt (niet) gelukkig.
Piekeren en negatieve gedachten
Contract niet verlengd. Wat nu?
Hoe laat je los?
Ik MOET helemaal niks!
Succesvol maar ongelukkig. Tips voor meer geluk

Als psycholoog, trainer en coach geef ik presentaties, trainingen en coachingstrajecten over onderwerpen die gerelateerd zijn aan mentale gezondheid. Denk aan werkstress, weerbaarheid, negatief denken en de balans tussen werk en privé. Dat doe ik voor bedrijven en particulieren. Klik hier voor mijn dienstenaanbod.

Ervaar jij weinig gevoelens van geluk? Of loop je ergens tegenaan? Misschien kan ik je via een coachingstraject verder helpen. Na 6 sessies weet jij precies wat jij moet doen om jouw gevoel van geluk te versterken. Klik hier voor mijn aanpak. Wil je meer weten? Stuur gerust een e-mail naar: info@louisehildebrand.nl.

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.