Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

'Mijn contract is niet verlengd. Ik voel me totaal niet mentaal fit. Heb je misschien een tip om goed hiermee om te gaan?' Na afloop van een presentatie bij bedrijf Xover mentale fitheid en het waarborgen van een goede werk-privébalans, stelde een van de deelnemers mij persoonlijk deze vraag. Het is eensituatiewaar meer werknemers mee te maken krijgen. En een situatie waar iedereen anders mee omgaat.

Uiteenlopende gevoelens
Op het moment dat je contract niet wordt verlengd, dan kan er van alles op je afkomen. Je voelt je misschien boos, machteloos, gefrustreerd, verdrietig, onzeker of juist onverschillig, koud of opgelucht. Misschien weet je van gekheid niet hoe je moet reageren. Het kan zijn dat je meteen je hart lucht bij collega's, vrienden of familie. Of misschien wil je de boodschap eerst laten bezinken, het liefste alleen.

Hoe reageer je?
Hoe je precies reageert en hoe je je voelt is ook afhankelijk van je persoonlijkheid. Ben je iemand die tot het uiterste gaat, die heel ambitieus is en perfectionistisch, dan zal een contractbeëindiging waarschijnlijk harder aankomen dan dat je easy going bent en minder ambitieus.

Als de boodschap hard aankomt dan is de kans groot dat je jezelf een loser vindt. Je hebt gefaald. De belangrijkste boodschap in jouw ogen is: je bent niet goed genoeg. En dat doet pijn!

Contract niet verlengd: wat nu?

Als je blijft hangen in de gedachte dat je niet goed genoeg bent dan wordt het de hoogste tijd om te werken aan je mentale fitheid, ofwel jouw vermogen om goed met tegenslagen om te gaan.

Hieronder vind je 5 tips om dit vermogen te versterken:

1. Regel praktische dingen. Bijvoorbeeld het aanvragen van een uitkering. Ga op onderzoek uit. Welke dingen moet je allemaal regelen? Werk vervolgens deze dingen zo snel mogelijk af. Een oplossingsgerichte houding wanneer je problemen ervaart versterkt je mentale fitheid.

2. Maak een lijst van positieve kwaliteiten en eigenschappen die bij jou horen. Vul deze lijst aan elke keer als er iets nieuws in je opkomt. Schrijf deze eigenschappen op (of print ze uit). Op het moment dat je te lang (dagen of weken) in het Ik ben niet genoeg-gevoel zit, pak dan deze lijst erbijom jezelf op te beuren. Als je in de put zit is het moeilijker om positieve dingen te zien.

3. Durf onprettige gevoelens te voelen. Onprettige gevoelens die opkomen als je contract niet wordt verlengd zijn normaal. Eet ze niet weg en drink ze niet weg. Natuurlijk mag je best een keer een zak chips opeten of een fles wijn wegdrinken. Maar maak er geen gewoonte van. Anders heb je er straks een probleem bij.

4. Ga iets doen dat positieve energie geeft. Bijvoorbeeld opruimen, fietsen, dansen, wandelen, sporten of schrijven. Juist als je je slecht voelt. Je voelt het vervelende gevoel nog wel, maar de kans is groot dat het gevoel minder heftig wordt. Je voorkomt ook dat je in het vervelende gevoel blijft hangen.

5. Zie kansen. Natuurlijk is het vervelend. Natuurlijk voelt het rot. Maar op het moment dat een deur sluit, opent een andere deur. Misschien was deze situatie precies wat je nodig had om eindelijk tijd vrij te maken voor je familie en vrienden. Of misschien kijk je op een vacaturesite en vind je plotseling een vacature die veel beter bij je past dan je huidige baan!

Mentaal fitte en gezonde mensen gaan goed met tegenslagen om. Ze onderdrukken moeilijke gevoelens niet en zetten deze gevoelens om in iets positiefs. Mentaal fitte mensen pakken problemen actief aan en blijven niet hangen in negatieve gedachten en gevoelens.

Ik geef presentaties, workshops en trainingen over onderwerpen die gerelateerd zijn aan mentale gezondheid. Wil je meer informatie? Stuur gerust een e-mail om kennis te maken en om te bekijken of ik van dienst kan zijn.

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.