Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Coaching • Mental Fitness 4U • Onrust en stress • Positief denken • 

"Ik hoor vaak dat ik rustig overkom. Maar ondertussen is het enorm druk in mijn hoofd. Soms word ik gek van mijn eigen gedachten." Zo geeft een cliënt eerlijk toe. Ik kom ze vaker tegen in mijn dagelijkse werk. Mensen die voor de buitenwereld heel rustig overkomen, maar ondertussen chaos voelen in hun hoofd.

Gek van je eigen gedachten
Nee. Het is niet hip om toe te geven dat je gek wordt van je eigen gedachten. Ze vliegen alle kanten op. De ene gedachte is nog niet weg, of de volgende gedachte staat voor de deur. Ze achtervolgen en stalken je. Het liefste schreeuwen ze om aandacht als het jou niet uitkomt. Als je lekker wilt gaan slapen bijvoorbeeld.

Drukke agenda = druk hoofd
Hoe drukker je bent hoe erger het wordt. Het vervelende is dat mensen vaak een verkeerde tactiek gebruiken om ermee om te gaan. Vooral niet stilstaan, maar juist verder rennen, vliegen en hollen. Elke minuut van de dag wordt ingepland. En als je ook nog eens vindt dat je vooral nuttig moet zijn, dan is een moment van rust dodelijk. Dan schreeuwen de stemmen dat je vooral wat moet DOEN en nuttig moet zijn.

Druk in je hoofd

Geef jij aandacht aan jouw gedachten?
Andere mensen hebben juist de neiging om helemaal op te gaan in wat ze denken. De ene gedachte is nog geanalyseerd of de volgende gedachte moet  onderzocht worden. Je wilt per se dingen snappen en begrijpen. Misschien wil je ook nog eens met verschillende mensen over jouw gedachten praten. Met als gevolg dat je jouw brein stimuleert tot nog meer chaos en drukte in je hoofd.

Wat kun je hieraan doen?

Een paar concrete tips:

1. Doe aan zelfreflectie. Langdurige onrust in je hoofd betekent vaak dat je iets doet wat niet bij je past. Ga eens op onderzoek uit. Welke dingen in jouw leven kloppen niet? En welke acties kun je nemen om hier verandering in te brengen? (Maar doe dit niet te lang, zie punt 3 ;-))

2. Tank op tijd bij. Een druk leven zorgt voor een druk hoofd. Kijk of je meer tijd kunt inplannen om energie op te doen. Plan ook meer tijd tussen twee afspraken door of beperk het aantal verplichtingen op een dag.

3. Ga iets doen. Voorkom dat je uren en uren gaat nadenken. Hoe meer je jouw brein de kans geeft om na te denken, hoe drukker het in je hoofd wordt. Ga iets doen met je handen of lichaam. Wandelen, opruimen, een kopje thee of koffie maken. Dit doorbreekt het langdurige denken. 

4. Stop met multitasken. Een boterham eten achter je laptop of met je telefoon in je hand. Je tandenpoetsen terwijl je je tas pakt en nadenkt over je werkdag. Multitasken geeft je de indruk dat je efficiënt bezig bent, maar ondertussen stimuleer je jouw brein om vooral druk te zijn. Focus op 1 ding tegelijk en je zult meer rust ervaren.

5. Schrijf op waar je zo druk mee bent. Vaak willen mensen onthouden wat ze allemaal nog moeten doen. Iemand bellen, een boodschap halen, een mail sturen. Door dingen op te schrijven geef je je hoofd meer rust.

Als psycholoog, coach en trainer geef ik presentaties, trainingen en coachingstrajecten op gebied van mentale gezondheid. Denk hierbij aan omgaan met hoge werkdruk, onrust en stress. Dit doe ik voornamelijk voor bedrijven. Mijn werkwijze is praktisch en doelgericht. Lees meer hierover in mijn dienstenaanbod: https://www.louisehildebrand.nl/diensten.

Wil je meer informatie over de mogelijkheden voor jou of voor jouw bedrijf? Stuur gerust geheel vrijblijvend een e-mail naar info@louisehildebrand.nl.


Lees ook:
Onrust, drukte en stress
Onrust, stress en niet gelukkig zijn: een flink taboe?
Heeft coaching wel zin? En hoe kies ik een goede coach?

Luister ook naar deze radio-uitzending van Mentaal Fit en Gezond over onrust:

 

laura • 25-02-2016, 12:34
nou mijn hoofd zit letterlijk vol ik word zalf gek van me eigen echt vervelend
Louise Hildebrand • 25-02-2016, 18:20
Hoi Laura, van een druk hoofd kun je zeker het gevoel krijgen dat je gek wordt. Hopelijk helpen de tips om meer rust te voelen.
Stijn • 22-05-2016, 12:26
Bedankt voor de tips. Ik heb hier zeker wat aan en meerdere mensen volgens mij.
Louise Hildebrand • 23-05-2016, 14:02
Graag gedaan Stijn!
Maud • 22-06-2016, 15:24
Hey ik ben ook erg onrustig in mijn hoofd. Het is echt iets van het afgelopen half jaar/jaar. Alles gaat ook helemaal fout en zonder dat ik het express doe, en doe overal ook echt mn best voor maar altijd screw ik t up zegmaar.. :( weet gwn echt niet meer wat ik met mezelf aan moet en hoe ik weer de oude word
Louise Hildebrand • 23-06-2016, 11:28
Hoi Maud, erg vervelend voor je! Hopelijk heb je wat aan de tips. En houd er rekening mee dat onrust soms wat langer kan aanhouden dan je wilt. Het is een kwestie van aan de slag gaan met de tips en deze volhouden. Zorg er ook voor dat je jezelf niet extra op je flikker geeft als het mis gaat. Daar ga je je echt niet beter door voelen. Succes ermee!
Annie  • 06-01-2017, 13:27
Ik heb het ook. En het wordt steeds erger. Ik kom er nu niet meer uit. Als ik iets hoor of zie gaan mijn gedachten op hol. Boordevol ideeën. Ik kan mezelf niet afremmen. Denk zelf dat ik adhd of add heb. Ik zie iets en wil gelijk dat doen. Doe ik het niet komt het bij al het andere in m'n hoofd van wat ik nog wil en moet doen. Ik wordt helemaal gek. Slecht slapen gebroken nachten. Om goed in slaap te komen ga ik eerst al lezen zodat mijn gedachten stroom wordt afgeleid. Maar dit lukt niet altijd. En smorgens vroeg is het helemaal niet best dan komen er honderden dingen tegelijk binnen. En is niet te stoppen. Ik ga volgende week naar de dokter. En vraag of er iets voor te krijgen is. Dit moet niet langer duren want ik ben bang dat ik anders overspannen word
Louise Hildebrand • 06-01-2017, 17:23
Hoi Annie, erg vervelend voor je. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de dokter. Vooral omdat je zegt dat het erger wordt. Hopelijk kan hij of zij je verder helpen bij je onrust. Nog een tip voor iedereen die onrust ervaart: cafeïne kan onrust erger maken. Dus voorkom dat je dagelijks te veel (meer dan 2 kopjes) koffie drinkt.
Joost • 25-03-2018, 00:52
Hallo, ik had het zojuist weer. Alsof er meerdere mensen naar elkaar schreeuwen in m’n hoofd. Soms demk ik dat ik gek ben of een soort schizofrenie ontwikkel, maar ik denk dat ik weet hoe het komt. In het verleden had ik vaak ruzie met m’n moeder en hoewel deze ruzies niet zo zeer kwaadaardig waren ervaar ik ze toch als een soort trauma. Begrijp mij niet verkeerd, er is namelijk niks mis met mijn moeder. Het is een geweldige en sterke vrouw waar ik vaak naar opkijk, maar we zijn allebei ontiegelijk eigenwijs en direct. Ik kan het haar niet verwijten noch kan ik mijzelf de schuld geven. Ik zie mijn probleem niet als een groot probleem, wel een irritant probleem vaak getriggered door stilte, verveling of nostalgische muziek.
Ook heb ik er mee leren omgaan. Even een serie kijken of keihard muziek aanzetten werkt voor mij het beste. Maar soms is een beetje human interaction ook behulpzaam. Voor alle mensen die dit lezen, probeer na je stemmen luisteren. Ga na waar het vandaan komt of zonodig naar de huisarts. Die kan je misschien niet verhelpen van je probleem, maar wel jou leren er mee om te gaan.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.