Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Gedachten • Onrust en stress • Positief denken • Werk en privé • 
Het coronavirus is een groot wereldwijd probleem waar veel mensen de gevolgen van ondervinden. Hoe zorg je ervoor dat je mentaal sterk blijft, je angst beperkt en zo min mogelijk piekert? In dit blog geef ik 9 praktische tips.
Het coronavirus: hoe beperk je angst en piekeren?

1.   Geef extra aandacht aan je fysieke gesteldheid. Een sterk, uitgerust en ontspannen lichaam kan fysieke en mentale uitdagingen beter aan. Dit betekent concreet het volgende: zorg voor genoeg slaap, eet voldoende gezonde voeding, zorg voor ontspanning en beweeg of sport. Aangezien sportscholen dicht zijn raad ik aan om buiten te wandelen, te fietsen of om thuis (bijvoorbeeld via YouTube) dagelijks aan gepaste lichaamsbeweging te doen.

2.   Heb je moeite met inslapen? Lees dan minimaal een half uur voordat je gaat slapen geen berichten meer over het coronavirus. De kans dat je slechter inslaapt en piekert over het coronavirus wordt waarschijnlijk groter. Verzet je gedachten door bijvoorbeeld een boek te lezen, naar rustgevende muziek te luisteren of in bad te gaan. 

3.   Deel je zorgen met andere mensen. Door je zorgen te delen kun je steun ervaren. Het ervaren van steun en begrip zorgt voor veerkracht. En deze veerkracht hebben we nu juist hard nodig.

4.   Richt je vooral op dingen waar je grip op hebt. Denk bijvoorbeeld aan de richtlijn van handen wassen, thuis blijven als je klachten ervaart, het beperken van sociale contacten en 1,5 meter afstand nemen van mensen. Meer kun je waarschijnlijk niet doen. Verder nadenken en piekeren over de mogelijke gevolgen van besmetting is logisch, maar maakt je waarschijnlijk alleen maar angstiger en negatiever.

5.   Volg betrouwbare informatie. Dit is bijvoorbeeld informatie van het RIVM, de World Health Organization, de GGD of de overheid. Zo hoef je je geen onnodige zorgen te maken over informatie die later onjuist blijkt te zijn.

6.   Help een ander daar waar dat kan. Boodschappen doen voor je oude buurvrouw of op de kinderen passen van je collega. Inmiddels willen een hoop Nederlanders graag iemand anders helpen. Het mes snijdt aan twee kanten. Je helpt een ander (en daar is de ander blij mee) en jij hebt minder kans om meegesleept te worden door angst en negatieve gedachten.

7.   Benut je creativiteit. Crisissituaties dwingen mensen tot het vinden van creatieve oplossingen. Geef gehoor aan deze creativiteit zodat je jouw brein positief beïnvloedt. Daarnaast werk je pro-actief aan een probleem (bijvoorbeeld financiële noodzaak) waardoor je minder focust op je angst of negatieve gedachten.

8. Houd grip op je gedachten. Merk je dat je piekert? Of dat je blijft hangen in negatieve gedachten of doemscenario's? Beslis dan om je aandacht te verplaatsen. Kom bijvoorbeeld in beweging door naar een andere ruimte te lopen. Of breng je aandacht naar je ademhaling. Je kunt ook je zintuigen inzetten. Wat zie je allemaal om je heen? Wat hoor je? Wat ruik je? Wat voel je in je lichaam? Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk en vereist enige training. Maar hoe vaker je dit doet, hoe sneller je piekeren en doemscenario's kunt doorbreken.

 9.   Houd oog voor positieve dingen. In deze situatie is het verleidelijk om alleen aandacht te hebben voor alles wat met het coronavirus te maken heeft. Zorg ervoor dat je dagelijks ook stilstaat bij de positieve dingen uit het leven. Wat gaat er wel goed? En waar ben je ondanks deze situatie wel blij mee? Hoe lastig het ook is en hoe ongepast het misschien ook voelt. Zo voorkom je dat je in een negatieve spiraal terechtkomt en de hoop op een betere toekomst verliest.

Als psycholoog bij HumanCapitalCare ondersteun ik medewerkers op een positieve en oplossingsgerichte manier bij mentale problematiek of bij het voorkomen van mentale problematiek. Heb je vragen of wil je meer informatie over onze dienstverlening? Stuur dan gerust een e-mail naar: l.hildebrand@humancapitalcare.nl of bel naar 06 57 25 56 15. Samen met mijn collega's ben ik je graag van dienst.

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.