Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

Jij en je partner zijn uit elkaar. Hoe kort of lang je relatie ook heeft geduurd, meestal doet het pijn. Misschien ben je verdrietig, boos, teleurgesteld of juist opgelucht. Je besteedt uren, dagen, weken of maanden aan het analyseren van de relatie. Misschien wil je dat het goedkomt. Misschien ook niet. En misschien komt er een moment waarop je denkt: ik wil loslaten. Het is tijd om verder te gaan met mijn leven. Maar hoe doe je dat? In dit blog geef ik 6 tips.

1. Whatsapp, Facebook en Twitter? Weg ermee!

Het is zo ontzettend verleidelijk. Even op Whatsapp kijken of je ex online is. Je hart maakt een sprongetje, hij of zij is online! Maar met wie is hij aan het chatten?! Je raakt paranoia, verdrietig of boos. En als je dan ook nog op Facebook ziet dat hij vrienden is geworden met een mooie vrouw dan is je drama compleet.

Loslaten doe je niet door je ex te bespieden op Whatsapp of social media. Daardoor voed je pijnlijke gedachten zoals: hij ligt in bed met een ander, hij denkt niet meer aan mij, of hij gaat gewoon verder met zijn leven alsof er niks aan de hand is. Verwijder je Whatsapp-geschiedenis, vermijd Twitter en ga zeker niet rondsnuffelen op zijn of haar Facebook.

2. Gevoelens zijn normaal. Onderdruk ze niet, ook al duurt het in jouw beleving erg lang.

De eerste periode vind je het logisch dat je allerlei emoties hebt. Onbewust of bewust geef je jezelf een bepaalde tijdslimiet. Als je vindt dat het te lang duurt raak je misschien geïrriteerd. Is het nou nog niet klaar?!

Iedereen heeft een andere manier van verwerken. De een heeft een week last van vervelende gevoelens, weer een ander doet er een jaar over om heftige gevoelens te verwerken. Accepteer dat er geen deadline bestaat voor jouw emoties. Zo heb je minder last van je emoties en kun je makkelijker loslaten.

3. Doorbreek negatieve gedachtespiralen. 'Snap out of it!'

Je ligt in bed en dan begint het malen. Waarom is het uit gegaan? Had ik dingen anders kunnen doen? Zal ik ooit nog zo'n leuke man of vrouw ontmoeten? Of juist: waarom ben ik in die leugens getrapt? Hoe kon ik zo stom zijn? Wat is mijn ex toch een klootzak of bitch!

Het is logisch dat je wilt verklaren waarom de relatie niet heeft gewerkt. Of dat je jezelf afvraagt waarom je in godsnaam niet eerder hebt gemerkt dat je in bed lag met een pathologische leugenaar. Maar om weken- of maandenlang hetzelfde verhaal te herhalen in je hoofd, daar schiet je niks mee op. Verlies jezelf niet in jouw drama. Geef geen aandacht aan negatieve gedachten en focus op een toekomst waarin jij je goed voelt.

4. Besteed aandacht aan jezelf. Niet aan je ex.

Loslaten doe je niet door continu aandacht te geven aan je ex. Zowel in real life als in je hoofd. Misschien wil je jouw ex terugwinnen. En ben je op Google aan het rondsnuffelen naar tactieken om jouw ex ervan te overtuigen dat jij toch echt wel de leukste man of vrouw bent.

De leukste persoon ben je nog altijd zelf. Jij bent namelijk diegene met wie je de rest van je leven zult moeten doorbrengen. Dus kun je er maar beter voor zorgen dat je jezelf aardig, lief en prettig gezelschap vindt. Als jij je goed voelt dan zul je jouw ex minder sterk missen of last hebben van de relatiebreuk. En bovendien: jij wilt toch zeker geen verzoening met iemand die diep van binnen niet meer bij jou wil zijn?

5. Vergeef je ex. Vergeef jezelf.

Misschien word je geteisterd door schuldgevoelens. Je wist dat je de ander pijn zou doen door het uit te maken. Of je hebt fouten gemaakt waardoor de ander de relatie verbrak. Misschien zijn er kinderen in het spel waardoor jouw schuldgevoelens nog sterker zijn.Of je bent boos, zowel op de ander als op jezelf, omdat je zoveel tijd hebt verspild aan een persoon die jou niet waardig is.

Schuldgevoelens zijn normaal. Boosheid is normaal. Jezelf continu straffen is niet normaal. Of beter gezegd: niet bevorderlijk voor het proces van loslaten. Door de ander of jezelf te vergeven word je milder, ervaar je emoties minder heftig en zul je de situatie beter kunnen accepteren. En als je echt een vreselijke ex hebt die jou ontzettend heeft gekwetst? Onthoud dan: vergeven doe je voor jezelf, niet voor je ex.

6. Vertrouw erop dat het goed komt. Een terugslag is normaal.

Het is inmiddels een tijdje uit en je voelt je steeds beter. Maar dan komt er een dag waarop je een terugslag hebt. Je voelt je zwaar klote, denkt weer terug aan je ex en blijft hangen in negatieve gedachten. Je raakt ontmoedigt. Je denkt: ik ben terug bij af. Waarom lukt het me niet om los te laten?!

Loslaten is een proces. Als je iemand loslaat betekent dit niet dat je nooit meer aan die ander zult denken. De heftigheid van emoties zal steeds minder worden. Ook zul je minder vaak terugdenken aan je ex. Vertrouw op een mooie toekomst waarin duidelijk wordt waarom de relatie nu tot het verleden behoort.

Als psycholoog, trainer en coach houd ik me dagelijks bezig met mentale fitheid. Mentaal fitte mensen gaan op een gezonde manier met tegenslagen om en weten hoe ze kunnen loslaten. Ze accepteren dat een relatiebreuk bij het leven hoort. Heb jij moeite met loslaten en heb je daar erg veel last van?Misschien kan ik je als psycholoog, trainer en coach verder helpen via een coachingstraject van 6 sessies. In dit Mentaal Fit-traject (een combinatie van training en coaching) wordt jouw gevoel van geluk aangepakt. Je leert om los te laten en meer geluk te voelen. Stuur gerust een mail voor meer informatie.

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.