Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Bewustwording • Mental Fitness 4U • 

Langzaam sluipt hij je leven binnen. Genadeloos en zonder overleg beïnvloedt hij je. Zo gepassioneerd als je bent om je leven te leiden zoals je dat leidt negeer je zijn signalen. Moeheid, prikkelbaarheid, concentratieverlies, besluiteloosheid, minder productiviteit, somberheid... Je neemt het allemaal voor lief want je hebt het druk. Veel te druk om bij je gezondheid stil te staan.

Ik zie het veel om me heen en heb het zelf ook meegemaakt. De impasse van stress en drukte. De drukte zorgt ervoor dat stress zich opstapelt. Je wilt de stress wel bestrijden, maar je hebt geen tijd om het rustiger aan te doen. Je gaat door totdat je lichaam steeds harder tegen je gaat schreeuwen. De signalen worden heftiger. Geestelijke symptomen worden lichamelijke klachten. Hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, blessures. Wil je niet luisteren, dan moet je maar voelen.

Wat te doen? Een paar tips:

  1. Luister naar de signalen. Je lijf geeft ze niet voor niets. Als de benzine in je auto op is ga je toch ook niet doodleuk verder rijden zonder te tanken?
  2. Neem pauzes en tijd voor jezelf. Denk niet: verspilde tijd of daar heb ik geen tijd voor. In een pauze kun je opladen en tot rust komen. Je zult merken dat je daarna productiever bent en/of je rustiger voelt.
  3. Voorkom zoveel mogelijk symptoombestrijding. (Langdurige) moeheid bestrijd je niet met een kop koffie of een energiepil. De beste remedie voor moeheid is rust.
  4. Stop met multitasken. Het lijkt alsof je heel productief bent door veel dingen tegelijk te doen. Dat is niet zo. Door de verdeelde aandacht ben je uiteindelijk meer tijd kwijt om al deze dingen goed te doen. Daarnaast is multitasken heel druk en onrustig in je hoofd. Concentreer je liever op één ding tegelijk.
  5. Zeg vaker nee. Vooral tegen 'verplichtingen'. Die kosten veel energie. En die energie kun je beter gebruiken om je stressniveau te verlagen.
  6. Ga bewust met je activiteiten om. Kijk welke activiteiten noodzakelijk en minder noodzakelijk zijn. Waar kun je (tijdelijk) schrappen in je activiteiten?

Bewust met jezelf omgaan hoort bij een mentaal fitte geest. Leer te luisteren naar je lichaam. Juist op momenten dat je even niks doet voel je je lichaam het beste.

 

Sasja • 13-06-2012, 17:35
Damn... Moet ik dus nog meer gaan rusten, wat ik opzich best wel doe eigenlijk. Heb al een paar weken last van mijn schouder- en heupgewrichten (slijmbeurs). Maar dat gaat goed komen. Heb weer iets nieuws gevonden, Spring Forest Qigong. Dus ga ik nu maar weer lekker verder lezen in het boek (is rustgevend) :P.
Maar weer mooi geschreven lieverd, thnx voor de tips. XXX
sylvia • 13-06-2012, 18:04
en stiekem weten we het wel allemaal wat we moeten doen maar we geven niet snel toe...raar toch eigenlijk dat wij niet naar ons lichaam willen luisteren...mooie wake up call !!! gr sylvia
Louise Hildebrand • 16-06-2012, 22:16
Weten/bewustwording is stap 1, doen stap 2. Anders heeft stap 1 weinig zin. Succes dames!

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.