Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Bewustwording • Persoonlijk • 
Sinds 1 november werk ik niet meer als psycholoog bij HumanCapitalCare. De komende periode neem jullie graag mee tijdens mijn eigen zoektocht naar een nieuwe werkuitdaging. Stap 1 is ontdekken wat ik wil. Hierbij is het vooral belangrijk om te ontdekken wat mij plezier geeft en waar ik echt blij van word. Voor mij (en voor veel mensen met mij) is dat niet altijd even eenvoudig. Niks om voor te schamen. Want waar je werkplezier van krijgt kan variëren naarmate je ouder wordt. Daarnaast krijgen we tijdens het leven te maken met verschillende factoren die jouw diepste werkverlangens kunnen vertroebelen. Wat zijn deze factoren?
Niet lekker in je vel zitten. Negatieve gedachten. Piekeren. Somber zijn. Faalangstig zijn. Burn-out gerelateerde klachten. Al eerder schreef ik 2 blogs over klachten die kunnen ontstaan op het moment dat er een mismatch is tussen jou als persoon en jouw baan. Maar hoe kom je erachter dat jouw baan geen match (meer) is? En welke vragen kun je jezelf dan stellen? In dit blog zal ik hier verder op ingaan.
Huisarts, praktijkondersteuner, cardioloog, MDL-arts, acupuncturist, logopedist, haptonoom, osteopaat. Voordat Sam bij mij terechtkwam had hij al vele hulpverleners en therapeuten bezocht. En nu kwam hij bij mij: "De experts zeggen dat er geen medische oorzaak is voor mijn klachten. Ze denken dat het stress is. Daarom zit ik nu hier."
Toen ik jaren geleden voor het eerst kennismaakte met de ademmethode Liquid breath vond ik het eerlijk gezegd niet fijn. Ik voelde me tijdens deze ademsessie enorm ongemakkelijk en dacht: dit is niks voor mij. Toch bleef ik door de jaren heen gefascineerd door de mogelijkheden om via ademhaling te werken aan fysieke en mentale gezondheid. Inmiddels ben ik opgeleid tot Liquid breath trainer en zet ik deze methode in tijdens psychologische behandelingen. Met succes: zeker 95% van de medewerkers rapporteert een positief effect.
"Vind je je werk leuk?" Het lijkt een simpele vraag. En een vraag die snel en goed te beantwoorden is. Dat zou je tenminste denken. Toch spreek ik veel medewerkers in de spreekkamer die niet altijd een duidelijk antwoord geven. Voor mij is dat een signaal om te onderzoeken of iemand wel op de juiste (werk)plek zit. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat iemand allerlei vage fysieke en mentale klachten ontwikkelt zoals onzekerheid, somberheid, faalangst, hartkloppingen, piekergedrag, perfectionisme of onrust.
Blij zijn met kleine dingen. Genieten. Vrolijk zijn. Weinig storende gedachten hebben of angst. Wie wil dat niet? Mijn tweejarig dochtertje Emily is voor mij een inspiratie. Leer van de manier waarop zij in het leven staat. Misschien dat jouw leven, net zoals mijn leven, ook relaxter en prettiger wordt.
Afvallen. Stoppen met roken. Meer bewegen of sporten. Het zijn bekende goede voornemens. Grote kans dat mensen inmiddels weer kilo's aankomen, opnieuw beginnen met roken of de rest van het jaar sponsor zijn van hun sportschool. Waarom mislukken goede voornemens? En hoe kun je dit voortaan voorkomen?

Inmiddels werk ik ruim 2 maanden bij HumanCapitalCare.  En ik kan niet anders zeggen: ik ben blij met de stap die ik heb genomen.

Rubriek: Bewustwording • Mama • Relaties • Zwangerschap • 

Vorige week kreeg ik deze e-mail: "Ik kwam je artikel tegen op jouw website 'Zwangerschap en je hormonen. De (slechte?) relatie met je partner'. Het is zo herkenbaar. Ondanks dat het herkenbaar is, maakt het je relatie ook zo onzeker."

Iedereen wil gelukkig zijn. De manier waarop we dit geluk zoeken verschilt van mens tot mens. Niet iedereen slaagt hierin. In deze serie van blogs ga ik dieper op dit onderwerp in. Hierbij gebruik ik mijn persoonlijke ervaring en mijn praktijkervaring als psycholoog, trainer en coach. Blog 11 gaat over tijd voor jezelf nemen. Waarom is dat soms zo lastig? En welke onderliggende redenen zie ik in mijn praktijk?