Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

Wat is zelfbeeld? Is het aangeboren of aangeleerd? Hoe heeft het zelfbeeld invloed op gedrag? En hoe kun je jouw zelfbeeld optimaliseren? Interessante vragen waar ik graag in dit blog dieper op inga.

Rubriek: Bewustwording • Onrust en stress • Werk en privé • 
Ik ben ze vaak genoeg in de spreekkamer tegengekomen. Mensen die vooral erg goed voor anderen kunnen zorgen, maar niet voor zichzelf. Met als gevolg stress, onrust of burn-out gerelateerde klachten. Zichzelf overbelasten doen mensen natuurlijk niet expres. Het sluipt erin. Vanwege een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Extra werk dat gedaan moet worden. Of een druk gezin waarvoor gezorgd moet worden. Goed voor jezelf zorgen is dan extra belangrijk. Maar waarom is dat zo moeilijk? En hoe kun je ervoor zorgen dat je niet ziek wordt door je werk, gezin, vrienden of andere verplichtingen?
Ik kan me het gesprek met de jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau nog goed herinneren. Emily was 2 jaar, nog een peuter. Volgens de jeugdverpleegkundige kon Emily nog niet goed genoeg met 2 woorden praten. Ik kreeg als advies: "Misschien kunt u wat vaker een boekje met haar lezen? Dat is goed voor haar ontwikkeling." Ik was lichtelijk geïrriteerd. De prestatiemaatschappij begint tegenwoordig steeds vroeger.
Rubriek: Bewustwording • Onrust en stress • Werk en privé • Gedachten • 
"Geld verdienen is het probleem niet. Maar ik zou zo graag meer werkplezier willen ervaren. Ik wil antwoord hebben op de vraag welke opdrachten mij echt gelukkig maken. Waarom lukt dat niet?" Deze vraag kreeg ik onlangs van een zelfstandig ondernemer die geïnteresseerd was in een coachingstraject. Een simpel antwoord is er niet. Er zijn talloze redenen waarom mensen niet goed weten wat bij ze past. Grote vraag is vooral: hoe kom je er wél achter?
Rubriek: Onrust en stress • Werk en privé • Persoonlijk • Gedachten • 
Al als een klein meisje vroeg ik me af wat ik op deze wereld deed. Ik keek om me heen en voelde me anders. Alleen. Onbegrepen. Enigszins somber. Toen ik tiener werd, was dat niet anders. Ik probeerde van alles en nog wat om mezelf gelukkig te maken. Daarbij luisterde ik vooral naar mijn ouders, mijn klasgenoten, vriendinnen en andere mensen om mij heen. Het recept voor geluk dacht ik te vinden in goed leren, hoge cijfers halen, studeren, uitgaan, een leuke vriend vinden en uiteindelijk een droombaan vinden. 
Huisarts, praktijkondersteuner, cardioloog, MDL-arts, acupuncturist, logopedist, haptonoom, osteopaat. Voordat Sam bij mij terechtkwam had hij al vele hulpverleners en therapeuten bezocht. En nu kwam hij bij mij: "De experts zeggen dat er geen medische oorzaak is voor mijn klachten. Ze denken dat het stress is. Daarom zit ik nu hier."
Hoe kan het zijn dat iemand van de een op de andere dag plotseling uitvalt?' Ik wil het snappen, vroeg laatst een manager aan mij. 'Als het niet goed gaat, dan trek je toch aan de bel?' Ja en nee. De meeste mensen die met burn-out-gerelateerde klachten ziek worden kunnen achteraf prima vertellen waar het mis is gegaan. Anderzijds is het niet eenvoudig om de sluipende opbouw van een burn-out te herkennen. Daarnaast willen veel mensen uit schaamte of faalangst niet toegeven dat het minder goed gaat. Kortom, verschillende factoren spelen een rol. Wat zijn deze factoren? En hoe kun je voorkomen dat je compleet opbrandt?
"Vind je je werk leuk?" Het lijkt een simpele vraag. En een vraag die snel en goed te beantwoorden is. Dat zou je tenminste denken. Toch spreek ik veel medewerkers in de spreekkamer die niet altijd een duidelijk antwoord geven. Voor mij is dat een signaal om te onderzoeken of iemand wel op de juiste (werk)plek zit. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat iemand allerlei vage fysieke en mentale klachten ontwikkelt zoals onzekerheid, somberheid, faalangst, hartkloppingen, piekergedrag, perfectionisme of onrust.
Blij zijn met kleine dingen. Genieten. Vrolijk zijn. Weinig storende gedachten hebben of angst. Wie wil dat niet? Mijn tweejarig dochtertje Emily is voor mij een inspiratie. Leer van de manier waarop zij in het leven staat. Misschien dat jouw leven, net zoals mijn leven, ook relaxter en prettiger wordt.
Bijna iedereen piekert weleens. Pieker je vaak? En heb je er last van? Dan wordt het tijd om jouw piekergedrag aan te pakken.