Tijdens de workshop die ik 2 november gaf bij in Between Café stelde ik de deelnemers deze vraag. Een greep uit de antwoorden:
Huh. Wat zeg je nou? Klopt de titel wel?
Zeker wel! Hieronder vind je 10 tips om personeel weg te jagen, te demotiveren, of zelfs in de ziektewet te krijgen. Gewoon voor de grap. Omdat het gemakkelijker te begrijpen is wat leidinggevenden dan WEL kunnen doen om medewerkers te motiveren en tevreden te houden. Ben je er klaar voor?
'Ga het goede gesprek aan.' Ik kom deze zin regelmatig tegen als tip om bijvoorbeeld stressfactoren bespreekbaar te maken. Leuk zo'n tip, en zeker nuttig. Tegelijkertijd vind ik de tip vaag. Want, hoe doe je dat, het goede gesprek aangaan? Juist als manager? In dit artikel geef ik 10 tips gericht op managers en leidinggevenden om stressfactoren op tijd te signaleren en de kansen op een goed gesprek te vergroten. De nadruk ligt hierbij op het creëren van een veilige omgeving en een mensgerichte benadering.
Gemotiveerde medewerkers presteren beter, verzuimen minder en gaan minder snel weg. Kortom: gemotiveerde medewerkers zorgen voor een goed draaiend bedrijf. Toch is het motiveren van medewerkers niet altijd even makkelijk. In dit blog geef ik 8 tips om medewerkers te motiveren. Het uitgangspunt: waardering. Hoe meer medewerkers zich gewaardeerd voelen, hoe gemotiveerder ze zijn.
Als ik denk aan een inspirerende leidinggevende, dan denk ik aan mijn eerste 'echte' baan. Mijn baan als hoofd- en eindredacteur bij Vives, een vaktijdschrift voor onderwijs en ict. Raoul Meijers, mijn baas, was zo inspirerend en motiverend dat hij iedereen binnen het bedrijf een stapje harder liet lopen, zonder dat hij daarom specifiek hoefde te vragen.
Als manager of eigenaar van een organisatie kun je je weleens eenzaam of buitengesloten voelen. Nooit zul je alle roddels horen, wordt er ècht vrijuit met je gepraat of wordt je voor de volle 100% in je team opgenomen.
Wat doe je met een collega die zich voornamelijk egocentrisch gedraagt? Iemand die altijd een 'ja maar'-antwoord heeft, probleemloos de slachtofferrol op zich neemt en onwetenden met een staaltje acteerkunst voor de gek houdt.
Vorige week schreef ik een bericht over de workshop management en persoonlijkheid en het ontwikkelingsprofiel. Speciaal voor diegenen die iets meer over dit profiel willen weten, deze week een aantal persoonlijke getinte berichten.
Gisteren was ik heel de dag op RINO Noord-Holland. Reden: de workshop management en persoonlijkheid waarin het ontwikkelingsprofiel prominent aan bod kwam. Dit profiel onderscheidt tien niveaus van menselijk functioneren en kan ingezet tijdens een coachingstraject.