Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

Iedereen wil gelukkig zijn. De manier waarop we dit geluk zoeken verschilt van mens tot mens. Niet iedereen slaagt hierin. In deze serie van blogs ga ik dieper op dit onderwerp in. Hierbij gebruik ik mijn persoonlijke ervaring en mijn praktijkervaring als psycholoog, trainer en coach. Blog 11 gaat over tijd voor jezelf nemen. Waarom is dat soms zo lastig? En welke onderliggende redenen zie ik in mijn praktijk?

Blog 11. Tips voor meer geluk. Neem meer tijd voor jezelf (makkelijker gezegd dan gedaan)
Drukke mama
"Ik heb het gevoel dat ik alleen maar aan het rennen ben. Ik werk parttime, ik heb drie kinderen die naar school gaan en allerlei verplichtingen hebben, ik run het huishouden en ik heb een man die fulltime werkt. Soms kom ik niet eens toe aan fatsoenlijk koken. Tijd voor mezelf? Pff. Geen idee waar ik die tijd vandaan moet halen. Ik ben al blij als ik een keer per maand met een vriendin kan afspreken."

Geleefd worden
Het is een uitspraak van een cliënte die niet lekker in haar vel zit. Ze heeft het gevoel dat ze alleen maar aan het zorgen is, dat ze geleefd wordt en dat ze steeds meer stress ervaart.

Misschien herken je jezelf in deze cliënte. En dan hoef je niet eens een partner of kinderen te hebben. Ook zonder partner en kinderen kun je het gevoel hebben dat je aan het rennen bent. Misschien voel je je geleefd door je werk, door je familie of door vrienden en kennissen.


Verschillende klachten
Je merkt dat je steeds vaker moe bent, dat je snel geïrriteerd raakt en dat je veel onrust hebt. Misschien slaap je slecht en ben je bij het wakker worden al moe. Misschien eet je uit frustratie meer (of minder) dan je zou willen.

Je weet niet waar je moet beginnen om jouw situatie te verbeteren. Je weet wel dat je niet op deze manier verder kunt. Gewoon omdat je op raakt. Nog even en je valt om. Met een overspannenheid of burn-out tot gevolg.

Makkelijk praten
Voor buitenstaanders is het vaak makkelijk praten. 'Je moet meer rusten.' Doe vooral leuke dingen.' Of de mooiste en misschien wel de meest irritante uitspraak: 'Je moet meer tijd nemen voor jezelf.'

Als het zo gemakkelijk was, dan deden mensen dit wel.

Waarom is dit zo moeilijk? Waarom blijven mensen rennen, vliegen en hollen? En hoe komt het dat mensen zo'n moeite hebben om tijd voor zichzelf te nemen? Om even lekker niks te doen of iets leuks? In mijn visie kunnen er verschillende redenen zijn:  

1. Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel. En dan met name naar anderen toe: je werkgever, je collega's, je vrienden, partner of je kinderen. Je bent een zorgzaam type die graag ziet dat anderen gelukkig zijn. Helaas sla je hier een beetje in door. Alle beschikbare tijd besteed je aan anderen. Dus heb je geen tijd meer over voor jezelf.

2. Je weet niet wat jou écht gelukkig maakt en waar je energie van krijgt. Dit komt omdat je vooral gefocust bent op de buitenwereld. Tijd voor jezelf wordt tijd om anderen gelukkig te maken. Ja, je kunt zeker veel energie krijgen door aandacht en zorg aan anderen te besteden, maar het is wel nodig dat je in balans bent. Als je puur en alleen geeft omdat het 'MOET', dan raakt jouw tank leeg en word je geleefd.

3. Je bent slecht in timemanagement. Dit klinkt misschien vreemd. Hoe drukker je het hebt, hoe beter je zou moeten zijn in timemanagement. Toch zie ik in mijn praktijk vaak dat mensen winst kunnen halen op gebied van tijdmanagement. Juist als ze zeggen dat ze ALLES al hebben geprobeerd.

4. Je hebt hoge verwachtingen van jezelf. Je vindt dat je, net als iedereen, alle ballen hoog moet houden. Op alle gebieden moet je perfect zijn en perfect werk afleveren. Helaas is onze maatschappij op dit gebied een beetje doorgedraaid. Fulltime werken, een gezin onderhouden, een studie volgen, een actief sociaal leven hebben, het huishouden runnen, een volle agenda hebben, sporten en vooral een gelukkig leven uitstralen is de norm geworden. Deze norm staat naar mening gelijk aan onrust en chronische stress.

5. Je vindt dat je altijd nuttig moet zijn. Dit is een sterke en hardnekkige overtuiging die vaak meegegeven is bij de opvoeding. Even niks doen, uitrusten of doelloos wandelen vind je zinloos. 'Niet lullen maar poetsen'. Of rusten kun je als je dood bent'. Het zijn een paar overtuigingen die ervoor kunnen zorgen dat je jezelf weinig rust gunt of leuke dingen.

6. Je vindt jezelf niet (genoeg) de moeite waard om tijd aan te besteden. Ai. Dit is een pijnlijke. En misschien een lastige om onder ogen te zien. Misschien denk je zelfs dat je egoïstisch bent als je meer tijd voor jezelf neemt. Ik zie het eerder als zelfzorg. Hoe beter je voor jezelf zorgt en genoeg energie hebt, hoe beter je voor anderen kunt zorgen.

Gedachten en overtuigingen die je al jaren hebt kun je niet gemakkelijk veranderen. Daarvoor is mentale fitness nodig. Mentale fitness betekent dat je je hersenen kunt trainen om meer tevredenheid, geluk en rust te voelen. Zelfinzicht is hierbij de eerste stap. Pas als je jezelf goed kent kun je jouw ongezonde overtuigingen en je gedrag aanpassen.

Als zelfstandig psycholoog ondersteun ik organisaties die streven naar mentaal gezonde en vitale werknemers. Ik geef presentaties, trainingen en (team) coachingstrajecten op gebied van stresshantering en mentale fitness. Ook begeleid ik mensen 1-op-1 om hun mentale fitheid te versterken waardoor ze lekkerder in hun vel gaan zitten. 

Denk je dat ik iets voor jou of jouw organisatie kan betekenen? Stuur gerust een e-mail met je vraag of probleem naar info@louisehildebrand.nl. Je kunt ook een bericht inspreken op 06 52 33 68 90. 

Misschien vind je deze blogs ook interessant om te lezen:

Blog 1. Geld maakt (niet) gelukkig.
Blog 2. Pak negatief denken aan 
Blog 3. Doe meer leuke dingen (ja ja, makkelijk gezegd)
Blog 4. Shit happens. Pijn hoort bij het leven 
Blog 5: Laat emoties toe
Blog 6: Focus minder op je uiterlijk
Blog 7: Doe minder en neem genoeg rust (juist als je het druk hebt)
Blog 8: Wees minder serieus en kritisch
Blog 9: Werk minder hard en bereik meer
Blog 10: leef nu (en niet in het verleden of de toekomst)

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.